Raaka-aineiden tilauspalvelun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : case: kahviautomaattipalveluyritys
Laitinen, Kirsti (2020)
Laitinen, Kirsti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826772
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokannut yhteiskuntaa yhä enemmän 24/7 toimivaksi. Nettikaupat, portaalit, applikaatiot ja chatti ovat nykypäivän sähköisiä hankintakanavia. Ihmiset haluavat tehdä ostoksiaan itse parhaimmaksi kokemaansa aikaan ja mahdollisimman vaivattomasti tuotteita ja palveluita netissä vertaillen. Yksi tärkeimmistä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä on asiakaskokemus.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää B2B ympäristössä toimivan kahviautomaattipalveluyrityksen raaka-aineiden tilauspalvelua palvelemaan paremmin yritysasiakkaita kehittämällä uusi palvelukonsepti nykyisen soittopalvelun rinnalle. Kehittämistyö toteutettiin kahviautomaattipalveluyrityksen työntekijöiden, yrityksen asiakkaiden sekä sähköisen tilausjärjestelmän alustantarjoajan kontekstissa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu muotoiluajattelusta, palvelumuotoilusta, liiketoimintalogiikoista sekä yhteiskehittämisestä. Kehittämistyön keskiössä on asiakaskeskeinen lähestymistapa.
Tämä kehittämistyö toteutettiin tuplatimantti-mallia (Double Diamond) mukaillen hyödyntäen palvelumuotoilun osallistavia menetelmiä, teemahaastattelua sekä käytettävyystestausta osana konseptin validointia. Tulokset tuotettiin persoonakorttien, asiakaspolun, service blueprintin, prototyypin, sarjakuvan muodossa tuotetun palvelukuvauksen, tietoarkkitehtuurikuvauksen sekä käytettävyystestin muodossa. Kehitystyö eteni iteraatioina vuorovaikutuksessa toimeksiantajan asiakkaiden sekä tilausjärjestelmän alustan tarjoajan kanssa.
Lopputuloksena syntyi uusi validoitu palvelukonsepti Sähköinen tilausjärjestelmä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää B2B ympäristössä toimivan kahviautomaattipalveluyrityksen raaka-aineiden tilauspalvelua palvelemaan paremmin yritysasiakkaita kehittämällä uusi palvelukonsepti nykyisen soittopalvelun rinnalle. Kehittämistyö toteutettiin kahviautomaattipalveluyrityksen työntekijöiden, yrityksen asiakkaiden sekä sähköisen tilausjärjestelmän alustantarjoajan kontekstissa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu muotoiluajattelusta, palvelumuotoilusta, liiketoimintalogiikoista sekä yhteiskehittämisestä. Kehittämistyön keskiössä on asiakaskeskeinen lähestymistapa.
Tämä kehittämistyö toteutettiin tuplatimantti-mallia (Double Diamond) mukaillen hyödyntäen palvelumuotoilun osallistavia menetelmiä, teemahaastattelua sekä käytettävyystestausta osana konseptin validointia. Tulokset tuotettiin persoonakorttien, asiakaspolun, service blueprintin, prototyypin, sarjakuvan muodossa tuotetun palvelukuvauksen, tietoarkkitehtuurikuvauksen sekä käytettävyystestin muodossa. Kehitystyö eteni iteraatioina vuorovaikutuksessa toimeksiantajan asiakkaiden sekä tilausjärjestelmän alustan tarjoajan kanssa.
Lopputuloksena syntyi uusi validoitu palvelukonsepti Sähköinen tilausjärjestelmä.