"Näki millasii erilaisii koulupaikkoi on" : nuorten kokemuksia Turun ammatti-instituutin valmentavasta ja kuntouttavasta koulutuksesta
Jokinen, Henna (2011)
Jokinen, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715691
Tiivistelmä
Nuorten opiskelu ja siihen liittyvät erinäiset vaikeudet ovat ajankohtainen aihe. Nuorten syrjäytymistä yritetään ehkäistä monilla eri keinoilla ja yhtä oikeaa tapaa ei siihen ole. Koulun tuki, mielenkiintoinen opiskelupaikka ja hyvä opiskeluympäristö ovat asioita, joilla osaltaan voidaan syrjäytymisriskiä pienentää. Nuorten syrjäytymisestä puhutaan paljon ja tästä syystä tämän opinnäytetyön aihe on ajankohtainen. Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää käyttämällä haastateltavien mielipiteitä hyödyksi, kun ammattivalmentavaa kehitetään. Näin ollen useampi erityisnuori ja syrjäytymisriskin alla oleva nuori saa tarvitsemaansa tukea opiskeluissaan ja ammatin valintaan liittyvissä vaikeuksissaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia valmentavasta ja kuntouttavasta koulutuksesta Turun ammatti-instituutissa. Tavoitteena oli nuorten mielipiteiden perusteella selvittää ammattivalmentavan hyödyllisyys sekä mahdolliset kehittämisen kohteet. Valmentava ja kuntouttava koulutus on vuoden kestävä valmistava koulutus peruskoulun päättäneille erityistä tukea tarvitseville nuorille, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat lisävuoden ennen ammatillisen peruskoulutuksen aloittamista. Koulutus tukee opiskelijoiden elämänhallinnallisia taitoja sekä antaa valmiuksia työhön sijoittumiseen ja jatko-opiskeluihin.
Tutkimus on laadullinen ja tehty haastattelemalla viisi nuorta, jotka ovat valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen käyneet. Haastatteluissa kerättiin tietoa ja syitä siihen, miksi ja miten koulutukseen on päätynyt, sekä koulutuksen hyvistä käytännöistä ja eniten opettavista asioista.
Haastateltavien mielestä koulutus oli auttanut heitä selvittämään ammatinvalintaan liittyviä ongelmia ja varsinkin erilaisiin ammatillisiin oppilaitoksiin ja työelämään tutustuminen koettiin ehdottoman hyödyllisenä. Näitä erilaisia tutustumiskäyntejä ja työelämään tutustumisia kaivattiinkin koulutukseen enemmän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia valmentavasta ja kuntouttavasta koulutuksesta Turun ammatti-instituutissa. Tavoitteena oli nuorten mielipiteiden perusteella selvittää ammattivalmentavan hyödyllisyys sekä mahdolliset kehittämisen kohteet. Valmentava ja kuntouttava koulutus on vuoden kestävä valmistava koulutus peruskoulun päättäneille erityistä tukea tarvitseville nuorille, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat lisävuoden ennen ammatillisen peruskoulutuksen aloittamista. Koulutus tukee opiskelijoiden elämänhallinnallisia taitoja sekä antaa valmiuksia työhön sijoittumiseen ja jatko-opiskeluihin.
Tutkimus on laadullinen ja tehty haastattelemalla viisi nuorta, jotka ovat valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen käyneet. Haastatteluissa kerättiin tietoa ja syitä siihen, miksi ja miten koulutukseen on päätynyt, sekä koulutuksen hyvistä käytännöistä ja eniten opettavista asioista.
Haastateltavien mielestä koulutus oli auttanut heitä selvittämään ammatinvalintaan liittyviä ongelmia ja varsinkin erilaisiin ammatillisiin oppilaitoksiin ja työelämään tutustuminen koettiin ehdottoman hyödyllisenä. Näitä erilaisia tutustumiskäyntejä ja työelämään tutustumisia kaivattiinkin koulutukseen enemmän.