Jaksoimme paremmin : asiakkaiden kokemuksia Liedon lapsiperheiden kotipalvelusta
Soini, Taru (2011)
Soini, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315177
Tiivistelmä
Lapsiperheiden hyvinvointi ja voimavarat puhuttavat jatkuvasti. Keinoja etsitään lapsiperheiden aseman parantamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Yksi edullisista ja tehokkaista keinoista kunnille perheiden auttamiseksi ja voimavarojen lisäämiseksi on lapsiperheiden kotipalvelu. Se on myös sosiaalihuoltolain mukaista ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä lastensuojelulaki velvoittavat kuntia järjestämään ennaltaehkäisevää lastensuojelua kuntalaisten tarpeiden mukaisesti ja mahdollistaa heidän vaikutusmahdollisuutensa palvelun sisältöön. Tämä opinnäytetyö on tehty, jotta Liedon kunnan lapsiperheiden kotipalvelun asiakkailla on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka postitettiin kaikille lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaille kolmen vuoden eli sen olemassa olon ajalta. Postikysely tuotti hyvän tuloksen ja 46 prosenttia kyselyn saaneista vastasi. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen ja aineisto analysointiin muuttamalla vastaukset tilastollisesti käsiteltävään muo-toon.
Kyselyyn vastanneet asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun, sen sisältöön, kestoon ja kuinka nopeasti palvelu aloitettiin. Eniten auttaneiksi menetelmiksi nousivat lasten kanssa ulkoilu ja puuhailu sekä oman ajan saaminen esimerkiksi asioiden hoitoon. Muutoksina kaivattiin muun muassa pidempiä ja myöhäisempiä käyntiaikoja.
Tutkimusta voidaan hyödyntää miettimällä onko kyselyssä esiin nousseisiin muutostarpeisiin mahdollista vastata ja millaista panostusta se kunnalta vaatii. Hyväksi havaittuja työtapoja voidaan myös jatkossa kehittää ja panostaa niihin entistä enemmän, koska ne ovat tuottaneet parhaiten tulosta työssä jossa tarkoituksena on perheiden voimaannuttaminen ja omien voimavarojen löytäminen.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä lastensuojelulaki velvoittavat kuntia järjestämään ennaltaehkäisevää lastensuojelua kuntalaisten tarpeiden mukaisesti ja mahdollistaa heidän vaikutusmahdollisuutensa palvelun sisältöön. Tämä opinnäytetyö on tehty, jotta Liedon kunnan lapsiperheiden kotipalvelun asiakkailla on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka postitettiin kaikille lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaille kolmen vuoden eli sen olemassa olon ajalta. Postikysely tuotti hyvän tuloksen ja 46 prosenttia kyselyn saaneista vastasi. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen ja aineisto analysointiin muuttamalla vastaukset tilastollisesti käsiteltävään muo-toon.
Kyselyyn vastanneet asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun, sen sisältöön, kestoon ja kuinka nopeasti palvelu aloitettiin. Eniten auttaneiksi menetelmiksi nousivat lasten kanssa ulkoilu ja puuhailu sekä oman ajan saaminen esimerkiksi asioiden hoitoon. Muutoksina kaivattiin muun muassa pidempiä ja myöhäisempiä käyntiaikoja.
Tutkimusta voidaan hyödyntää miettimällä onko kyselyssä esiin nousseisiin muutostarpeisiin mahdollista vastata ja millaista panostusta se kunnalta vaatii. Hyväksi havaittuja työtapoja voidaan myös jatkossa kehittää ja panostaa niihin entistä enemmän, koska ne ovat tuottaneet parhaiten tulosta työssä jossa tarkoituksena on perheiden voimaannuttaminen ja omien voimavarojen löytäminen.