8.-luokkalaisten kokemuksia kouluterveydenhoitajilta saamasta seksuaalikasvatuksesta peruskoulun aikana
Partanen, Mari (2011)
Partanen, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515569
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvailla 8.-luokkalaisten kokemuksia kouluterveydenhoitajien toteuttamasta seksuaalikasvatuksesta peruskoulun aikana. Rajasin aiheeni 8.-luokkalaisiin oppilaisiin, joita Tenetin koulussa on 135. Perustelen rajaamiseni sillä, että 8.-luokkalaisilla on jo kokemusta saamastaan seksuaalikasvatuksesta biologian- ja terveystiedon tunneilta, sekä terveydenhoitajan vastaanotolta peruskoulun ajalta 8. luokkaan asti.
Tavoitteena on saada tietoa Sotkamon yläasteen Tenetin koulun 8.-luokkalaisten terveystarkastuksen seksuaalikasvatuksen sisällöstä ja sen toteuttamistavasta. Tutkimusongelmana oli kartoittaa millaisia kokemuksia Sotkamon Tenetin koulun 8.-luokkalaisilla oppilailla on kouluterveydenhoitajien toteuttamasta seksuaalikasvatuksesta 1.-8.-luokan aikana?
Käytin opinnäytetyössäni kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kysymyksiä laatiessa huomioin koululaisten iän, kehitystason, aikaisemman seksuaalikasvatuksen ja kouluterveydenhuollon viitekehyksen. Tutkimuksessa käytin apuna strukturoituja monivalintakysymyksiä, jonka oppilaat täyttivät kirjallisesti. Strukturoitu kyselylomake on helppo täyttää ja se on luotettava kyselytapa murrosikäisille nuorille. Vastaukset syötin SPSS-ohjelmaan (Statistical Package for Social Sciences), jonka jälkeen tuloksia oli helppo analysoida prosenttien ja frekvenssien muodossa.
Tulevana terveydenhoitajana seksuaalikasvatus kuuluu jokapäiväiseen työnkuvaani, työskennellessäni esimerkiksi kouluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa tai neuvolassa. Opinnäytetyöni kautta syvennän omaa ammattitaitoani, jotta osaan ohjata tulevana terveydenhoitajana tulevia asiakkaitani yksilöllisesti ja heidän tarpeensa huomioon ottaen näyttöön perustuvalla hoitotyön periaatteella.
Vastauksia sain 114 oppilaalta, joista 7 kyselylomaketta jouduin hylkäämään. Vastausprosentti opinnäytetyössäni oli 79. Tuloksista selvisi, että lähes jokainen (93,5 %) 8.-luokkalainen oli saanut riittävästi tietoa murrosiästä ja siihen liittyvistä muutoksista. Tuloksissa ei ollut huomattavaa eroa tyttöjen ja poikien välillä. Kysyttäessä 8.-luokkalaisilta heidän tämän hetkistä seurustelutilannetta, noin 13 % kertoi olevansa parisuhteessa. Terveydenhoitajan sukupuolella näytti olevan väliä varsinkin tyttöjen keskuudessa. 60,7 % oppilaista vastasi, että seksuaalikasvatusta antavan terveydenhoitajan tulisi olla samaa sukupuolta heidän kanssaan, jotta seksuaalikasvatuksen vastaanottaminen olisi mielekkäämpää.
Eniten terveydenhoitaja oli antanut tietoa 8.-luokkalaisille murrosiästä ja kehon muutoksista. Yhdynnästä ja sukupuolitaudeista oli kerrottu oppilaille vähän.
Tavoitteena on saada tietoa Sotkamon yläasteen Tenetin koulun 8.-luokkalaisten terveystarkastuksen seksuaalikasvatuksen sisällöstä ja sen toteuttamistavasta. Tutkimusongelmana oli kartoittaa millaisia kokemuksia Sotkamon Tenetin koulun 8.-luokkalaisilla oppilailla on kouluterveydenhoitajien toteuttamasta seksuaalikasvatuksesta 1.-8.-luokan aikana?
Käytin opinnäytetyössäni kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kysymyksiä laatiessa huomioin koululaisten iän, kehitystason, aikaisemman seksuaalikasvatuksen ja kouluterveydenhuollon viitekehyksen. Tutkimuksessa käytin apuna strukturoituja monivalintakysymyksiä, jonka oppilaat täyttivät kirjallisesti. Strukturoitu kyselylomake on helppo täyttää ja se on luotettava kyselytapa murrosikäisille nuorille. Vastaukset syötin SPSS-ohjelmaan (Statistical Package for Social Sciences), jonka jälkeen tuloksia oli helppo analysoida prosenttien ja frekvenssien muodossa.
Tulevana terveydenhoitajana seksuaalikasvatus kuuluu jokapäiväiseen työnkuvaani, työskennellessäni esimerkiksi kouluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa tai neuvolassa. Opinnäytetyöni kautta syvennän omaa ammattitaitoani, jotta osaan ohjata tulevana terveydenhoitajana tulevia asiakkaitani yksilöllisesti ja heidän tarpeensa huomioon ottaen näyttöön perustuvalla hoitotyön periaatteella.
Vastauksia sain 114 oppilaalta, joista 7 kyselylomaketta jouduin hylkäämään. Vastausprosentti opinnäytetyössäni oli 79. Tuloksista selvisi, että lähes jokainen (93,5 %) 8.-luokkalainen oli saanut riittävästi tietoa murrosiästä ja siihen liittyvistä muutoksista. Tuloksissa ei ollut huomattavaa eroa tyttöjen ja poikien välillä. Kysyttäessä 8.-luokkalaisilta heidän tämän hetkistä seurustelutilannetta, noin 13 % kertoi olevansa parisuhteessa. Terveydenhoitajan sukupuolella näytti olevan väliä varsinkin tyttöjen keskuudessa. 60,7 % oppilaista vastasi, että seksuaalikasvatusta antavan terveydenhoitajan tulisi olla samaa sukupuolta heidän kanssaan, jotta seksuaalikasvatuksen vastaanottaminen olisi mielekkäämpää.
Eniten terveydenhoitaja oli antanut tietoa 8.-luokkalaisille murrosiästä ja kehon muutoksista. Yhdynnästä ja sukupuolitaudeista oli kerrottu oppilaille vähän.