Terveyttä, ravinnerikkautta ja markkinointia - Opiskelijoiden ja yritysten mielikuvia superfoodeista
Tuomainen, Miia; Uimonen, Miia (2011)
Tuomainen, Miia
Uimonen, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815798
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden mielikuvia ja käsityksiä ruokatrendinä pidettävästä superfoodista. Lisäksi selvitimme superfoodeja markkinoivien yritysten tavoitteleman mielikuvan verraten tätä opiskelijoiden mielikuviin. Näin pystyisimme tarjoamaan yrityksille mahdollisuuden kehittää superfood-tuotteiden tarjontaa ja markkinointia kuluttajaystävällisempään muotoon.
Opinnäytetyömme viitekehys koostuu superfoodista käsitteenä, sen historiasta sekä tunnetuimmista superfood-tuotteista. Lisäksi tarkastelemme mielikuvia ja niiden markkinoinnillista näkökulmaa.
Tutkimus toteutettiin sähköisesti Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille pääasiassa kvantitatiivisena kyselynä syyskuussa 2011. Opiskelijoiden kyselyn otoskoko oli 623, josta vastausprosentiksi saatiin 23,1 (144 vastaajaa). Yrityskysely toimitettiin yrityksille sekä tulostetussa että sähköisessä muodossa yrityksen sijainnista riippuen. Yrityksien kyselyyn vastasi viisi kuudesta yrityksestä eli vastausprosentiksi muodostui 83,3.
Tutkimuksemme tulosten mukaan superfood on vastanneiden keskuudessa melko tunnettu (63,2 %), vaikka osa mielikuvista onkin superfoodien määritelmän vastaisia. Useimmat mielikuvat superfoodeista ovat positiivisia. Sitä pidetään terveellisenä, luonnonmukaisena ja ravinnerikkaana. Negatiivisena koetaan lähinnä sen runsas käyttö osana markkinointia. Lisäksi superfoodia pidetään kalliina ja vaikeasti saatavana.
Yritysten tavoitemielikuva ei poikkea suuresti opiskelijoiden mielikuvista. Luonnollisesti yritysten tietopohja superfoodeista on yksityiskohtaisempi ja laajempi kuin opiskelijoilla.
Opinnäytetyömme viitekehys koostuu superfoodista käsitteenä, sen historiasta sekä tunnetuimmista superfood-tuotteista. Lisäksi tarkastelemme mielikuvia ja niiden markkinoinnillista näkökulmaa.
Tutkimus toteutettiin sähköisesti Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille pääasiassa kvantitatiivisena kyselynä syyskuussa 2011. Opiskelijoiden kyselyn otoskoko oli 623, josta vastausprosentiksi saatiin 23,1 (144 vastaajaa). Yrityskysely toimitettiin yrityksille sekä tulostetussa että sähköisessä muodossa yrityksen sijainnista riippuen. Yrityksien kyselyyn vastasi viisi kuudesta yrityksestä eli vastausprosentiksi muodostui 83,3.
Tutkimuksemme tulosten mukaan superfood on vastanneiden keskuudessa melko tunnettu (63,2 %), vaikka osa mielikuvista onkin superfoodien määritelmän vastaisia. Useimmat mielikuvat superfoodeista ovat positiivisia. Sitä pidetään terveellisenä, luonnonmukaisena ja ravinnerikkaana. Negatiivisena koetaan lähinnä sen runsas käyttö osana markkinointia. Lisäksi superfoodia pidetään kalliina ja vaikeasti saatavana.
Yritysten tavoitemielikuva ei poikkea suuresti opiskelijoiden mielikuvista. Luonnollisesti yritysten tietopohja superfoodeista on yksityiskohtaisempi ja laajempi kuin opiskelijoilla.