Luontaistuotekaupan markkinoinnin kehittäminen
Laine, Virpi (2011)
Laine, Virpi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815885
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelmallinen markkinointistrategia eräälle Keski-Suomessa toimivalle luontaistuotekaupalle. Tarve strategian synnyttämiselle tuli toimeksiantajan halusta laajentaa markkinointiaan uudelle tasolle sekä saada helposti omaksuttavia käytännön ohjeita markkinoinnin toteuttamiseen. Työn oli täten tarkoitus olla mahdollisimman käytännönläheinen ja helposti omaksuttava, sillä yritys ei ollut ai¬emmin harjoittanut suunnitelmallista markkinointia. Työssä on määritelty suuntaa-antava markkinointibudjetti, joka perustuu aikaisemmin markkinointiin käytettyihin varoihin, sillä toimeksiantaja oli toivonut työhön sisältyvän myös budjetin laadinnan.
Työn tutkimusongelma oli seuraava: Mitä markkinoinnin keinoja luontaistuotekaupan olisi kannattavinta hyödyntää saadakseen mahdollisimman suuren näkyvyyden niin paikallisten, kuin kaupunki X:n seudulle saapuvien matkailijoiden keskuudessa?
Työhön liittyi markkinointitutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten internetin käyttäjien kiinnostusta luontaistuotealaa kohtaan sekä sitä kautta tehokkaimpia markkinoinnin keinoja. Markkinointitutkimus suoritettiin määrällisenä markkinointikyselynä, jonka tut-kimusvälineenä käytettiin Laurea-ammattikorkeakoulun E-lomakkeen versiota 3. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki suomalaiset, jotka käyttävät internetiä. Otoksena olivat kolmen suomalaisen internetin keskustelufoorumin käyttäjät. Tutkimukseen vastasi yhteensä 41 ih¬mistä, ja tutkimuksen vastausprosentti oli 22. Tutkimus pyrittiin rakentamaan siten, että siihen olisi helppo sekä nopea vastata.
Markkinointitutkimus rakennettiin markkinoinnin kilpailukeinojen 4P-mallin pohjalta. Tutki¬muksen avulla pystyttiin erottelemaan yritykselle tärkeimmät markkinoinnin keinot, jolloin oli mahdollista myös suunnitella toteutettavat markkinointitoimenpiteet tehokkaiksi niiden perusteella. Työstä huomattiin muun muassa kuinka tärkeää internet on potentiaalisille asiakkaille, sekä kuinka vähän alennukset vaikuttavat luontaistuotekaupan valinnassa. Työstä todettiin olevan todellista hyötyä toimeksiantajan liiketoiminnan kehitykselle.
Markkinoinnin teoriasta kerättiin tietoa kirjallisuudesta, sekä muutamista laadukkaista internet-lähteistä. Työn teoreettiseen viitekehykseen on poimittu yrityksen kannalta tärkeimpiä markkinoinnin teorioita. Markkinoinnin kilpailukeinojen oikeasta lukumäärästä on monenlaisia käsityksiä ja tässä työssä käsiteltiin Philip Kotlerin kehittämää markkinoinnin kilpailukeinojen 4P-mallia. Mallissa käsitellään markkinoinnin neljää kilpailukeinoa, tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää. Työssä myös analysoidaan yrityksen nykytilannetta SWOT-analyysin pohjalta, sillä yrityksen nykytilan tunteminen on tärkeää suunniteltaessa yrityksen tulevia markkinoinnin toimenpiteitä.
Työn tutkimusongelma oli seuraava: Mitä markkinoinnin keinoja luontaistuotekaupan olisi kannattavinta hyödyntää saadakseen mahdollisimman suuren näkyvyyden niin paikallisten, kuin kaupunki X:n seudulle saapuvien matkailijoiden keskuudessa?
Työhön liittyi markkinointitutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten internetin käyttäjien kiinnostusta luontaistuotealaa kohtaan sekä sitä kautta tehokkaimpia markkinoinnin keinoja. Markkinointitutkimus suoritettiin määrällisenä markkinointikyselynä, jonka tut-kimusvälineenä käytettiin Laurea-ammattikorkeakoulun E-lomakkeen versiota 3. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki suomalaiset, jotka käyttävät internetiä. Otoksena olivat kolmen suomalaisen internetin keskustelufoorumin käyttäjät. Tutkimukseen vastasi yhteensä 41 ih¬mistä, ja tutkimuksen vastausprosentti oli 22. Tutkimus pyrittiin rakentamaan siten, että siihen olisi helppo sekä nopea vastata.
Markkinointitutkimus rakennettiin markkinoinnin kilpailukeinojen 4P-mallin pohjalta. Tutki¬muksen avulla pystyttiin erottelemaan yritykselle tärkeimmät markkinoinnin keinot, jolloin oli mahdollista myös suunnitella toteutettavat markkinointitoimenpiteet tehokkaiksi niiden perusteella. Työstä huomattiin muun muassa kuinka tärkeää internet on potentiaalisille asiakkaille, sekä kuinka vähän alennukset vaikuttavat luontaistuotekaupan valinnassa. Työstä todettiin olevan todellista hyötyä toimeksiantajan liiketoiminnan kehitykselle.
Markkinoinnin teoriasta kerättiin tietoa kirjallisuudesta, sekä muutamista laadukkaista internet-lähteistä. Työn teoreettiseen viitekehykseen on poimittu yrityksen kannalta tärkeimpiä markkinoinnin teorioita. Markkinoinnin kilpailukeinojen oikeasta lukumäärästä on monenlaisia käsityksiä ja tässä työssä käsiteltiin Philip Kotlerin kehittämää markkinoinnin kilpailukeinojen 4P-mallia. Mallissa käsitellään markkinoinnin neljää kilpailukeinoa, tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää. Työssä myös analysoidaan yrityksen nykytilannetta SWOT-analyysin pohjalta, sillä yrityksen nykytilan tunteminen on tärkeää suunniteltaessa yrityksen tulevia markkinoinnin toimenpiteitä.