Hyvän kunnon merkitys lähihoitajaopiskelijoile
Lottanen, Annemari (2011)
Lottanen, Annemari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815914
Tiivistelmä
Työskentelen tällä hetkellä Koulutuskeskus Tavastiassa liikunnan ja terveystiedon opettajana. Opinnäytetyön aihetta valitessani, halusin keskittyä nimenomaan lähihoitajakoulutukseen, ja melko pian tutkimuskysymykseksi mielessäni nousi se ymmärtääkö lähihoitajaopiskelija hyvän kunnon merkityksen opiskelussa. Lähestyin aihetta aluksi selvittämällä kirjallisuutta ja internet-lähteitä käyttäen hyvän kunnon määritelmän. Tämän opinnäytetyön teoriaosuuden pohjana toimiikin nimenomaan tuo määritelmä ja siihen liittyvien lähteiden muita huomioita hyvään kuntoon ja sen ominaisuuksiin liittyen. Teoriaosuuden jälkeen toin esille niitä havaintoja joita olen oman työurani aikana tehnyt.
Jo aikaisessa vaiheessa opinnäytetyön rakennetta pohtiessani päätin tehdä kyselyn lähihoitajaopiskelijoille. Halusin selvittää heidän ymmärryksensä tutkimuskysymykseen liittyen, mutta sen lisäksi myös sen ovatko he tyytyväisiä opetussuunnitelmaan sisältyvän liikunnan määrään ja monipuolisuuteen. Tutkimustuloksista kävi selvästi ilmi se, että opiskelijat ymmärtävät hyvän kunnon merkityksen opiskelussa jaksamiseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että nuoriso-opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä liikunnan määrään ja monipuolisuuteen, kun aikuisryhmät puolestaan olivat tyytymättömiä. Tilanne selittyy pitkälti siten, että nuorisoryhmille on tarjolla huomattavasti enemmän liikuntaa, kun aikuisopiskelijoille sitä ei juuri opetussuunnitelma sisällä ja vähäisetkin tunnit keskittyvät lähinnä ammatilliseen liikuntaan.
Otettaessa huomioon teoriaosuuden sisältämä tieto ja kyselyn tulokset, voi liikunnan lisäämistä opetussuunnitelmiin erityisesti aikuisryhmille suositella voimakkaasti. Lisätutkimuksille, kuten mitkä liikunta- ja urheilulajit parhaiten tukisivat opiskeluissa ja myöhemmin työssä jaksamista eri sosiaali- ja terveydenhoidon aloilla, tai mistä aikuisryhmille tarjottavan liikunnan vähyys johtuu.
Jo aikaisessa vaiheessa opinnäytetyön rakennetta pohtiessani päätin tehdä kyselyn lähihoitajaopiskelijoille. Halusin selvittää heidän ymmärryksensä tutkimuskysymykseen liittyen, mutta sen lisäksi myös sen ovatko he tyytyväisiä opetussuunnitelmaan sisältyvän liikunnan määrään ja monipuolisuuteen. Tutkimustuloksista kävi selvästi ilmi se, että opiskelijat ymmärtävät hyvän kunnon merkityksen opiskelussa jaksamiseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että nuoriso-opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä liikunnan määrään ja monipuolisuuteen, kun aikuisryhmät puolestaan olivat tyytymättömiä. Tilanne selittyy pitkälti siten, että nuorisoryhmille on tarjolla huomattavasti enemmän liikuntaa, kun aikuisopiskelijoille sitä ei juuri opetussuunnitelma sisällä ja vähäisetkin tunnit keskittyvät lähinnä ammatilliseen liikuntaan.
Otettaessa huomioon teoriaosuuden sisältämä tieto ja kyselyn tulokset, voi liikunnan lisäämistä opetussuunnitelmiin erityisesti aikuisryhmille suositella voimakkaasti. Lisätutkimuksille, kuten mitkä liikunta- ja urheilulajit parhaiten tukisivat opiskeluissa ja myöhemmin työssä jaksamista eri sosiaali- ja terveydenhoidon aloilla, tai mistä aikuisryhmille tarjottavan liikunnan vähyys johtuu.