Tutkimus kenkämarkkinoiden digitaalisista innovaatioista : innovaatioiden arviointi, käytännöllisyys ja tulevaisuus
Jama, Sakariye (2020)
Jama, Sakariye
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528303
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aihe on kenkämarkkinoiden digitaalisten innovaatioiden arviointi. Tavoitteena tutkimuksella oli määrittää uusien innovaatioiden käytännöllisyyttä, onnistuneisuutta ja mahdollisuuksia monistaa näitä innovaatioita myös muihin kanaviin. Innovaatiot, joihin tässä tutkimuksessa keskityttiin, olivat arvontamuotoinen ostaminen, kengän autenttisuuden varmentaminen, kenkäkulttuurin yhteistyöt ja vaikuttajat sekä hajautetut jälleenmyyntialustat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin taustatutkimuksen lisäksi haastattelumenetelmää. Haastattelututkimuksessa käytettiin taustatutkimuksen avulla määritettyjä hypoteeseja, jotka laittavat innovaatioiden ominaisuudet koetukselle. Tutkimukseen osallistui neljä asiantuntijaa kenkäkulttuurin eri osastoilta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kenkämarkkinoiden digitaaliset innovaatiot ovat tuoreudestaan ja keskeneräisyydestään huolimatta hyvin käytännöllisiä ja potentiaa-lisia. Etenkin autenttisuuden varmentaminen sekä jälleenmyyntialustat tuntuvat olevan vaihtoehtoja, joita muut alat voivat tulevaisuudessa hyödyntää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin taustatutkimuksen lisäksi haastattelumenetelmää. Haastattelututkimuksessa käytettiin taustatutkimuksen avulla määritettyjä hypoteeseja, jotka laittavat innovaatioiden ominaisuudet koetukselle. Tutkimukseen osallistui neljä asiantuntijaa kenkäkulttuurin eri osastoilta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kenkämarkkinoiden digitaaliset innovaatiot ovat tuoreudestaan ja keskeneräisyydestään huolimatta hyvin käytännöllisiä ja potentiaa-lisia. Etenkin autenttisuuden varmentaminen sekä jälleenmyyntialustat tuntuvat olevan vaihtoehtoja, joita muut alat voivat tulevaisuudessa hyödyntää.