Alakoulun liikuntadiplomin merkitys viidesluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen
Kotoneva, Outi; Ronkainen, Mari (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kotoneva, Outi
Ronkainen, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916132
Tiivistelmä
Liikunnan merkitys on nykypäivään mennessä muuttunut, niin ettei se sisälly automaattisesti lasten arkeen. Lasten osallistuminen liikuntaharrastuksiin ei ole vähentynyt, mutta arkiliikunnan määrä ja fyysinen aktiivisuus puolestaan on. Tämä on johtanut lasten lihomiseen sekä fyysisen kunnon heikkenemiseen. Lihavien tai ylipainoisten kouluikäisten osuus on noin 10–20 %. Lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavat muun muassa ruutujen ääressä vietetty aika, koululiikunta sekä perhe.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä viidesluokkalaisten oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja ohjata heitä terveellisiin elämäntapoihin. Tavoitteenamme on selvittää alakoulun liikuntadiplomin vaikutusta viidennen luokan oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen.
Olemme suunnitelleet alakouluille liikuntadiplomin, joka koostuu liikkumiskerroista, tehtäväkirjasta ja perheretkestä. Alakoulun liikuntadiplomin suorittamiseen osallistui 13 viidesluokkalaista tyttöä Lintuviidan koulusta. Ohjasimme liikuntadiplomin suorittamisen oppilaille kuuden viikon aikana, jolloin liikkumiskertoja kertyi 12. Liikkumiskerrat sisälsivät monia eri lajikokeiluja ja liikuntaleikkejä. Kerroilla seurasimme tehtäväkirjojen edistymistä. Oppilaat vastasivat ensimmäisellä liikkumiskerralla alkukyselyyn ja viimeisellä kerralla loppu- sekä palautekyselyyn. Alku- ja loppukyselyllä selvitimme oppilaiden liikunnallisuutta, suhtautumista liikuntaan, ravitsemusta ja unen määrää. Kyselyn toistamalla seurasimme kuuden viikon aikana mahdollisesti tapahtuneita muutoksia. Palautekyselyllä keräsimme oppilailta tietoa alakoulun liikuntadiplomin toteutuksen onnistumisesta.
Palautekyselyn tulosten perusteella alakoulun liikuntadiplomilla oli positiivisia vaikutuksia viidesluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja liikunnasta innostumiseen. Suurin osa oppilaista liikkui enemmän kuin ennen alakoulun liikuntadiplomiin osallistumista. Alku- ja loppukyselyn tulosten perusteella viidesluokkalaisten fyysinen aktiivisuus pysyi ennallaan.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä viidesluokkalaisten oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja ohjata heitä terveellisiin elämäntapoihin. Tavoitteenamme on selvittää alakoulun liikuntadiplomin vaikutusta viidennen luokan oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen.
Olemme suunnitelleet alakouluille liikuntadiplomin, joka koostuu liikkumiskerroista, tehtäväkirjasta ja perheretkestä. Alakoulun liikuntadiplomin suorittamiseen osallistui 13 viidesluokkalaista tyttöä Lintuviidan koulusta. Ohjasimme liikuntadiplomin suorittamisen oppilaille kuuden viikon aikana, jolloin liikkumiskertoja kertyi 12. Liikkumiskerrat sisälsivät monia eri lajikokeiluja ja liikuntaleikkejä. Kerroilla seurasimme tehtäväkirjojen edistymistä. Oppilaat vastasivat ensimmäisellä liikkumiskerralla alkukyselyyn ja viimeisellä kerralla loppu- sekä palautekyselyyn. Alku- ja loppukyselyllä selvitimme oppilaiden liikunnallisuutta, suhtautumista liikuntaan, ravitsemusta ja unen määrää. Kyselyn toistamalla seurasimme kuuden viikon aikana mahdollisesti tapahtuneita muutoksia. Palautekyselyllä keräsimme oppilailta tietoa alakoulun liikuntadiplomin toteutuksen onnistumisesta.
Palautekyselyn tulosten perusteella alakoulun liikuntadiplomilla oli positiivisia vaikutuksia viidesluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja liikunnasta innostumiseen. Suurin osa oppilaista liikkui enemmän kuin ennen alakoulun liikuntadiplomiin osallistumista. Alku- ja loppukyselyn tulosten perusteella viidesluokkalaisten fyysinen aktiivisuus pysyi ennallaan.