”OI IHANA TOUKOKUU!” : tyttöjen ja henkilökunnan kokemuksia tyttötoiminnasta.
Puhakka, Tarja; Voutilainen, Sanna (2011)
Puhakka, Tarja
Voutilainen, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415494
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Puhakka, Tarja & Voutilainen, Sanna. ”Oi ihana toukokuu” : tyttöjen ja henkilö-kunnan kokemuksia tyttötoiminnasta ja sen tärkeydestä eteläsuomalaisessa sijaishuoltoyksikössä. Helsinki, syksy 2011,58 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä-Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössämme tutkimme eräässä eteläsuomalaisessa sijaishuoltoyksi-kössä järjestettyä tyttötoimintaa sekä tyttöjen ja henkilökunnan kokemuksia tyt-tötoiminnasta ja sen tarpeellisuudesta. Työmme tavoitteena oli perustella, miksi tyttötyö on erityisen tärkeää sijaishuollossa kasvaville tytöille. Toivomme, että työmme kautta tyttötyö voidaan nähdä yhtenä menetelmänä, kun työskennel-lään sijaishuollossa asuvien tyttöjen kanssa. Työmme yhtenä tavoitteena oli myös se, että työmme voisi olla tukena, kun erityistä tyttötoimintaa järjestetään. Haluamme antaa vastauksen kysymykseen, mikä tekee tyttötyöstä nimen-omaan tyttötyötä.
Työssämme olemme avanneet erilaisia käsitteitä, joiden kautta lukijan on hel-pompi ymmärtää mistä tyttötyössä on kysymys ja mitä sen toteutuksessa on hyvä huomioida.
Aineistoa keräsimme osallistuvan havainnoinnin avulla eli olemalla mukana tyttötoiminnassa. Toteutimme myös teemahaastattelun sijaishuoltoyksikön ohjaajille ja olemme saaneet useita tiedoksiantoja toiminnan ulkopuoliselta suunnittelijalta ja vetäjältä
Tyttöjen kokemuksia keräsimme muistelutapaamisen avulla, jossa tytöt ja me opinnäytetyön tekijät muistelimme yhdessä jo menneitä tapaamisia valokuvien, keskustelun ja tyttöjen piirrosten ja kirjoitusten kautta.
Prosessi alkoi alkuvuodesta 2011, jolloin aloitimme työskentelyn perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Toukokuussa osallistuimme tyttötoimintaan ja alkusyksystä 2011 haastattelimme henkilökuntaa ja tapasimme tytöt. Tämän jälkeen analysoimme keräämämme aineistoa ja yhdistimme teorian ja aineiston yhdeksi johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi
Sijaishuollon piirissä asuvilla tytöillä on usein ongelmia itsetunnon, identiteetin ja minäkuvan kanssa. Myös sosiaalisen pääoman muodostuminen on vaikeutunut turvattomien ilmisuhteiden takia.
Johtopäätöksemme on että tyttötoiminnalle on sijaishuollossa todellista tarvet-ta. Hyvin suunnitellun tyttötoiminnan avulla voidaan vahvistaa tyttöjen itsetuntoa, minäkuvaa, ja identiteettiä ja tätä kautta myös sosiaalinen pääoma lisääntyy. Tytöt tarvitsevat erityistä tukea oman identiteettinsä vahvistamiseen ja naiseksi kasvamiseen. Tyttötyö on yksi varteenotettava työmuoto tyttöjen kasvun ja kehityksen tukemiseen.
Asiasanat/avainsat: Tyttötyö, sijaishuolto, lastensuojelu
Puhakka, Tarja & Voutilainen, Sanna. ”Oi ihana toukokuu” : tyttöjen ja henkilö-kunnan kokemuksia tyttötoiminnasta ja sen tärkeydestä eteläsuomalaisessa sijaishuoltoyksikössä. Helsinki, syksy 2011,58 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä-Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössämme tutkimme eräässä eteläsuomalaisessa sijaishuoltoyksi-kössä järjestettyä tyttötoimintaa sekä tyttöjen ja henkilökunnan kokemuksia tyt-tötoiminnasta ja sen tarpeellisuudesta. Työmme tavoitteena oli perustella, miksi tyttötyö on erityisen tärkeää sijaishuollossa kasvaville tytöille. Toivomme, että työmme kautta tyttötyö voidaan nähdä yhtenä menetelmänä, kun työskennel-lään sijaishuollossa asuvien tyttöjen kanssa. Työmme yhtenä tavoitteena oli myös se, että työmme voisi olla tukena, kun erityistä tyttötoimintaa järjestetään. Haluamme antaa vastauksen kysymykseen, mikä tekee tyttötyöstä nimen-omaan tyttötyötä.
Työssämme olemme avanneet erilaisia käsitteitä, joiden kautta lukijan on hel-pompi ymmärtää mistä tyttötyössä on kysymys ja mitä sen toteutuksessa on hyvä huomioida.
Aineistoa keräsimme osallistuvan havainnoinnin avulla eli olemalla mukana tyttötoiminnassa. Toteutimme myös teemahaastattelun sijaishuoltoyksikön ohjaajille ja olemme saaneet useita tiedoksiantoja toiminnan ulkopuoliselta suunnittelijalta ja vetäjältä
Tyttöjen kokemuksia keräsimme muistelutapaamisen avulla, jossa tytöt ja me opinnäytetyön tekijät muistelimme yhdessä jo menneitä tapaamisia valokuvien, keskustelun ja tyttöjen piirrosten ja kirjoitusten kautta.
Prosessi alkoi alkuvuodesta 2011, jolloin aloitimme työskentelyn perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Toukokuussa osallistuimme tyttötoimintaan ja alkusyksystä 2011 haastattelimme henkilökuntaa ja tapasimme tytöt. Tämän jälkeen analysoimme keräämämme aineistoa ja yhdistimme teorian ja aineiston yhdeksi johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi
Sijaishuollon piirissä asuvilla tytöillä on usein ongelmia itsetunnon, identiteetin ja minäkuvan kanssa. Myös sosiaalisen pääoman muodostuminen on vaikeutunut turvattomien ilmisuhteiden takia.
Johtopäätöksemme on että tyttötoiminnalle on sijaishuollossa todellista tarvet-ta. Hyvin suunnitellun tyttötoiminnan avulla voidaan vahvistaa tyttöjen itsetuntoa, minäkuvaa, ja identiteettiä ja tätä kautta myös sosiaalinen pääoma lisääntyy. Tytöt tarvitsevat erityistä tukea oman identiteettinsä vahvistamiseen ja naiseksi kasvamiseen. Tyttötyö on yksi varteenotettava työmuoto tyttöjen kasvun ja kehityksen tukemiseen.
Asiasanat/avainsat: Tyttötyö, sijaishuolto, lastensuojelu