"KIVOINTA PÄIVÄKODIS ON LELUPÄIVÄ" : lasten ajatuksia päiväkotiviihtyvyydestä
Mikkola, Taina; Martiskainen, Merja (2011)
Mikkola, Taina
Martiskainen, Merja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315275
Tiivistelmä
Martiskainen, Merja & Mikkola, Taina. ”Kivointa päiväkodis on lelupäivä.” Lasten ajatuksia päiväkotiviihtyvyydestä. Helsinki, syksy 2011, 49 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka lapset viihtyvät päiväkodissa sekä mitkä tekijät edistävät tai haittaavat lasten viihtyvyyttä siellä. Lisäksi tarkastelimme, vaikuttaako lasten sukupuoli vastausten sisältöön. Tutkimuksen avulla halusimme tuoda lasten ääntä kuuluville.
Opinnäytetyön aineistona on helsinkiläisessä päiväkodissa tehty valmis haastatteluaineisto. Vanhemmat haastattelivat lapsia kotona päiväkodin antaman haastattelulomakkeen pohjalta. Aineisto muodostui 13 lapsen vastauksesta, heistä seitsemän oli poikaa ja kuusi tyttöä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto analysoitiin teemoittain. Vastauksista nostettiin esiin lasten mielipiteitä, joilla on vaikutusta heidän päiväkotiviihtyvyyteensä.
Aineistosta nousseiden tulosten perusteella suurin osa lapsista viihtyy hyvin päiväkodissa. Päiväkotiviihtyvyyteen eniten vaikuttavat leikki ja kaverit. Tulosten mukaan pojille kavereiden merkitys oli tärkeämpää kuin tytöille. Eniten viihtymistä haittaavaksi tekijäksi lapset kokivat kiusaamisen. Vastauksissa kaikki lapset kertoivat kokeneensa kiusaamista ja suurin osa lapsista kertoi itse kiusanneensa toisia lapsia päiväkodissa.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella pyrimme tarjoamaan lasten näkökulmaa päiväkodin henkilöstölle työnsä kehittämiseen ja lasten entistä parempaan huomiointiin.
Asiasanat: lapset, leikki, ystävät, päiväkodit, viihtyvyys, sukupuolierot, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka lapset viihtyvät päiväkodissa sekä mitkä tekijät edistävät tai haittaavat lasten viihtyvyyttä siellä. Lisäksi tarkastelimme, vaikuttaako lasten sukupuoli vastausten sisältöön. Tutkimuksen avulla halusimme tuoda lasten ääntä kuuluville.
Opinnäytetyön aineistona on helsinkiläisessä päiväkodissa tehty valmis haastatteluaineisto. Vanhemmat haastattelivat lapsia kotona päiväkodin antaman haastattelulomakkeen pohjalta. Aineisto muodostui 13 lapsen vastauksesta, heistä seitsemän oli poikaa ja kuusi tyttöä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto analysoitiin teemoittain. Vastauksista nostettiin esiin lasten mielipiteitä, joilla on vaikutusta heidän päiväkotiviihtyvyyteensä.
Aineistosta nousseiden tulosten perusteella suurin osa lapsista viihtyy hyvin päiväkodissa. Päiväkotiviihtyvyyteen eniten vaikuttavat leikki ja kaverit. Tulosten mukaan pojille kavereiden merkitys oli tärkeämpää kuin tytöille. Eniten viihtymistä haittaavaksi tekijäksi lapset kokivat kiusaamisen. Vastauksissa kaikki lapset kertoivat kokeneensa kiusaamista ja suurin osa lapsista kertoi itse kiusanneensa toisia lapsia päiväkodissa.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella pyrimme tarjoamaan lasten näkökulmaa päiväkodin henkilöstölle työnsä kehittämiseen ja lasten entistä parempaan huomiointiin.
Asiasanat: lapset, leikki, ystävät, päiväkodit, viihtyvyys, sukupuolierot, kvalitatiivinen tutkimus