Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion käyttäjäkokemus ikääntyvän väestön näkökulmasta
Sten, Sanna (2021)
Sten, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131221
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli nostaa esiin ikääntyvän väestön tarpeet Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion palvelukokonaisuudessa. Tavoitteena oli selvittää käytettävyystestausten ja haastattelujen avulla yli 70-vuotiaiden koronavirustaudin oirearvion käyttäjäkokemusta sekä tuottaa tietoa DigiFinland Oy:n hyödynnettäväksi. Kehittämistyö toteutui yhteistyössä kansallisen Omaolo-palvelun kehittäjän ja omistajan DigiFinland Oy:n kanssa. Kehittämistyön tietoperustassa tarkastellaan ikääntyvää väestöä digitaalisten terveyspalveluiden käyttäjinä, sekä ikääntyneiden erityistarpeita huomioivaa digitaalisten palveluiden kehittämistä.
Kehittämistyössä käytetiin laadullista tutkimuksellista otetta. Aineiston keruu toteutettiin käytettävyystestauksien ja haastattelujen avulla. Kehittämistyössä hyödynnettiin lisäksi palvelumuotoilun menetelmistä käyttäjäpersoonia ja toimintatarinoita. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää mitä kehittämistarpeita Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion palvelukokonaisuudessa on yli 70-vuotiaiden käyttäjien näkökulmasta ja miten yli 70-vuotiaiden Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion käyttäjien määrää voidaan kasvattaa käyttäjäkokemusta parantamalla.
Käytettyjen menetelmien avulla saatiin tietoa palvelun käytettävyyteen ja vetovoimaisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Käytettävyystutkimuksessa nousi esiin yhteensä kahdeksan käytettävyysongelmaa. Vaikuttavuudeltaan vakavimmaksi ongelmaksi nostettiin se, etteivät yli 70-vuotiaat käyttäjät ymmärtäneet saamansa yhteenvedon ydinsisältöä. Haastatteluista saatiin käytettävyyteen liittyvää tietoa palvelun helppokäyttöisyydestä, löydettävyydestä sekä saavutettavuudesta. Palvelun vetovoimaisuuteen liittyen saatiin tietoa sen tunnettavuudesta, ulkoasusta ja palveluun yhdistyvistä mielikuvista.
Tämä Omaolo-palvelun koronavirustaudin kehittämistyö käynnisti ikääntyvän väestön tarpeet huomioivan iteratiivisen kehittämisprosessin, joka mahdollistaa ikääntyvän väestön käyttäjäkokemuksen edistämisen.
Kehittämistyössä käytetiin laadullista tutkimuksellista otetta. Aineiston keruu toteutettiin käytettävyystestauksien ja haastattelujen avulla. Kehittämistyössä hyödynnettiin lisäksi palvelumuotoilun menetelmistä käyttäjäpersoonia ja toimintatarinoita. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää mitä kehittämistarpeita Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion palvelukokonaisuudessa on yli 70-vuotiaiden käyttäjien näkökulmasta ja miten yli 70-vuotiaiden Omaolo-palvelun koronavirustaudin oirearvion käyttäjien määrää voidaan kasvattaa käyttäjäkokemusta parantamalla.
Käytettyjen menetelmien avulla saatiin tietoa palvelun käytettävyyteen ja vetovoimaisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Käytettävyystutkimuksessa nousi esiin yhteensä kahdeksan käytettävyysongelmaa. Vaikuttavuudeltaan vakavimmaksi ongelmaksi nostettiin se, etteivät yli 70-vuotiaat käyttäjät ymmärtäneet saamansa yhteenvedon ydinsisältöä. Haastatteluista saatiin käytettävyyteen liittyvää tietoa palvelun helppokäyttöisyydestä, löydettävyydestä sekä saavutettavuudesta. Palvelun vetovoimaisuuteen liittyen saatiin tietoa sen tunnettavuudesta, ulkoasusta ja palveluun yhdistyvistä mielikuvista.
Tämä Omaolo-palvelun koronavirustaudin kehittämistyö käynnisti ikääntyvän väestön tarpeet huomioivan iteratiivisen kehittämisprosessin, joka mahdollistaa ikääntyvän väestön käyttäjäkokemuksen edistämisen.