Toimintavälinekoulutus osana fysioterapiaopintoja
Lahti, Heikki (2011)
Lahti, Heikki
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815956
Tiivistelmä
Kaksipäiväinen ulos talosta, pois pihasta toimintavälinekoulutus on Kehitysvammaisten tukiliiton Malikkeen (matkalle, liikkeelle, keskelle elämää) järjestämää toiminnallista esteettömyyttä edistävää opetusta vaikeavammaisten henkilöiden läheisille ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Toimintavälinekoulutuksen tavoitteena on vahvistaa jokaisen yhteiskunnan jäsenen mahdollisuuksia osallistua heille mielekkääseen toimintaan. Toimintavälineet lisäävät vaikeavammaisen henkilön tilaisuuksia kokea elämyksiä vapaa-ajan liikkumisen parissa.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä kartoitettiin, miten Satakunnan ammattikorkeakoulun vuonna 2008 ja 2009 opiskelunsa aloittaneet fysioterapeuttiopiskelijat kokivat toimintavälinekoulutukselle asetettujen tavoitteiden täyttymisen ja toimintavälinekoulutuksen tarpeellisuuden sisältyä fysioterapeutin ammattiopintoihin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten fysioterapeuttiopiskelijat kehittäisivät toimintavälinekoulutusta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä sekä Malikkeen että Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa, jotka avasivat keskenään yhteistyönsä organisoimalla toimintavälinekoulutuksen vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoille talvella 2011. Malike vastasi koulutuksen opetuksellisesta sisällöstä, jonka valmiuksin Satakunnan ammattikorkeakoulun henkilökunta ohjasi kuukautta myöhemmin toimintavälinekoulutuksen vuoden 2008 fysioterapeuttiopiskelijoille.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä sisältävää kyselylomaketta. Lisäksi tutkimusta tukemassa oli täysin avoin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden keskeisimmät ajatukset toimintavälinekoulutuksen jälkeen. Molempien vuosikurssien opiskelijat kokivat koulutukselle asetettujen tavoitteiden täyttyneen keskimääräisen hyvin. Kehitysehdotukset vuoden 2008 fysioterapeuttiopiskelijoilla liittyivät pääpiirteissään toimintavälinekoulutuksen teoriaopetuksen sisältöön. Vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoiden kehitysajatukset liittyivät suurimmaksi osaksi koulutuksen toiminnallisen vaiheen käytännön järjestelyihin. Tutkimuksen tulosten valossa molempien vuosikurssien opiskelijat toivoivat reilusti toimintavälineiden käytännön harjoittelua koulutuksen sisältöön. Suurin osa sekä vuoden 2008 että vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoista piti toimintavälinekoulutusta hyvin tärkeänä osana fysioterapeutin ammattiopintoja. Lisäksi opiskelijat kokivat koulutuksen lisäävän merkittävästi fysioterapeutin valmiuksia tukea vaikeavammaisen mahdollisuuksia osallistua mielekkääseen vapaa-ajan liikuntaan.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä kartoitettiin, miten Satakunnan ammattikorkeakoulun vuonna 2008 ja 2009 opiskelunsa aloittaneet fysioterapeuttiopiskelijat kokivat toimintavälinekoulutukselle asetettujen tavoitteiden täyttymisen ja toimintavälinekoulutuksen tarpeellisuuden sisältyä fysioterapeutin ammattiopintoihin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten fysioterapeuttiopiskelijat kehittäisivät toimintavälinekoulutusta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä sekä Malikkeen että Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa, jotka avasivat keskenään yhteistyönsä organisoimalla toimintavälinekoulutuksen vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoille talvella 2011. Malike vastasi koulutuksen opetuksellisesta sisällöstä, jonka valmiuksin Satakunnan ammattikorkeakoulun henkilökunta ohjasi kuukautta myöhemmin toimintavälinekoulutuksen vuoden 2008 fysioterapeuttiopiskelijoille.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä sisältävää kyselylomaketta. Lisäksi tutkimusta tukemassa oli täysin avoin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden keskeisimmät ajatukset toimintavälinekoulutuksen jälkeen. Molempien vuosikurssien opiskelijat kokivat koulutukselle asetettujen tavoitteiden täyttyneen keskimääräisen hyvin. Kehitysehdotukset vuoden 2008 fysioterapeuttiopiskelijoilla liittyivät pääpiirteissään toimintavälinekoulutuksen teoriaopetuksen sisältöön. Vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoiden kehitysajatukset liittyivät suurimmaksi osaksi koulutuksen toiminnallisen vaiheen käytännön järjestelyihin. Tutkimuksen tulosten valossa molempien vuosikurssien opiskelijat toivoivat reilusti toimintavälineiden käytännön harjoittelua koulutuksen sisältöön. Suurin osa sekä vuoden 2008 että vuoden 2009 fysioterapeuttiopiskelijoista piti toimintavälinekoulutusta hyvin tärkeänä osana fysioterapeutin ammattiopintoja. Lisäksi opiskelijat kokivat koulutuksen lisäävän merkittävästi fysioterapeutin valmiuksia tukea vaikeavammaisen mahdollisuuksia osallistua mielekkääseen vapaa-ajan liikuntaan.