ESI-triage Oulun seudun yhteispäivystyksessä triagehoitajien kokemana : haastattelututkimus
af Hällström, Amanda; Suutari, Kari; Turpeinen, Annemari (2021)
af Hällström, Amanda
Suutari, Kari
Turpeinen, Annemari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151288
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla Oulun seudun yhteispäivystyksen triagehoitajien käyttökokemuksia päivystyksen uudesta triagejärjestelmästä, ESI-triagesta, sekä järjestelmän toimivuudesta. Samalla kartoitetaan ESI-triagen mahdollisia ongelmakohtia ja kehittämistarpeita. ESI-triage jakaa potilaat kiireellisyysjärjestykseen, jolloin sitä hyödyntämällä kiireelliset välitöntä hoitoa vaativat erottuvat selkeästi potilasmassasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelukysymykset johdettiin teemoista, jotka muodostettiin käsiteltävästä aiheesta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina OSYP:en tiloissa aikavälillä 7.9.2020-20.10.2020. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin mahdollisimman sanatarkasti. Saatu aineisto luokiteltiin teemojensa mukaan tutkimusongelmien- ja kysymysten mukaisesti yläluokkiin ja siitä edelleen alaluokiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella triagehoitajat kokevat ESI-triagen olevan hyvä työkalu potilasluokittelussa. ESI-triagen käsikirja keräsi kiitosta ja usea haastateltava kertoi turvautuvansa käsikirjaan päivittäin työssään. Negatiiviset kokemukset kohdistuivat pääasiassa perehdytyksien ja koulutuksien puutteeseen, sekä ESI-triagen noudattamisen vaihtelevuuteen triagehoitajien välillä.
Opinnäytetyön perusteella esitetään Oulun seudun yhteispäivystykselle triagehoitajien perehdytyksen ja koulutuksen lisäämistä sekä yhtenäistämistä. Perehdytyksen lisäksi triagehoitajille voidaan suunnitella kertauskoulutuksia, joita järjestetään säännöllisin väliajoin. Perehdytystä ja koulutusta parantamalla voidaan vähentää eroja ESI-triagen noudattamisessa triagehoitajien välillä. Ongelmakohtien ratkaiseminen parantaa yhteispäivystyksen triagetoimintaa, mikä johtaa potilasturvallisuuden sekä -tyytyväisyyden paranemiseen hoidon tarpeen kiireellisyyden arvioinnin kehittyessä tarkemmaksi ja sujuvammaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelukysymykset johdettiin teemoista, jotka muodostettiin käsiteltävästä aiheesta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina OSYP:en tiloissa aikavälillä 7.9.2020-20.10.2020. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin mahdollisimman sanatarkasti. Saatu aineisto luokiteltiin teemojensa mukaan tutkimusongelmien- ja kysymysten mukaisesti yläluokkiin ja siitä edelleen alaluokiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella triagehoitajat kokevat ESI-triagen olevan hyvä työkalu potilasluokittelussa. ESI-triagen käsikirja keräsi kiitosta ja usea haastateltava kertoi turvautuvansa käsikirjaan päivittäin työssään. Negatiiviset kokemukset kohdistuivat pääasiassa perehdytyksien ja koulutuksien puutteeseen, sekä ESI-triagen noudattamisen vaihtelevuuteen triagehoitajien välillä.
Opinnäytetyön perusteella esitetään Oulun seudun yhteispäivystykselle triagehoitajien perehdytyksen ja koulutuksen lisäämistä sekä yhtenäistämistä. Perehdytyksen lisäksi triagehoitajille voidaan suunnitella kertauskoulutuksia, joita järjestetään säännöllisin väliajoin. Perehdytystä ja koulutusta parantamalla voidaan vähentää eroja ESI-triagen noudattamisessa triagehoitajien välillä. Ongelmakohtien ratkaiseminen parantaa yhteispäivystyksen triagetoimintaa, mikä johtaa potilasturvallisuuden sekä -tyytyväisyyden paranemiseen hoidon tarpeen kiireellisyyden arvioinnin kehittyessä tarkemmaksi ja sujuvammaksi.