Uudenlaisia pedagogisia ratkaisuja hoitotyön koulutuksessa
Huikko, Pirjo; Lahtinen, Pia; Nikula, Minna; Ojala, Anna; Hankaniemi, Anna-Kaisa (2020)
Huikko, Pirjo
Lahtinen, Pia
Nikula, Minna
Ojala, Anna
Hankaniemi, Anna-Kaisa
Editoija
Aholaakko, Teija-Kaisa
Mäkelä, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261553
Tiivistelmä
Koulutus ja hoitotyö ovat suuressa murroksessa, jotka lisäävät tarvetta kehittää koulutusta ja tarttumaan digitaalisuuden tuomiin haasteisiin. Sitran selvityksessä on määritelty yhdeksi megatrendiksi vuodelle 2020 ”Teknologia sulautuu kaikkeen” (Dufva 2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon lisääntyvät digitaaliset palvelut haastavat tulevat alan ammattilaiset. Digitalisaation myötä hoitohenkilökunnan osaamista on vahvistettava
erilaisten teknologioiden hyödyntämiseen, jotta heidän osaamisensa vastaa uusiin vaatimuksiin. Uusille sukupolville digitaalisuus on oletusarvo (STM 2016).
Teknologian käyttö hoitotyön opetuksessa mahdollistaa innovatiivisen tavan edistää hoitotyön koulutusta ja sitä kautta potilaiden hoitoa. Virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) tarjoaa uusia työvälineitä terveydenhoitoon ja sitä on jo hyödynnetty maailmalla mm. kirurgiassa, psykiatriassa, kivunhallinnassa ja kuntoutuksessa.
erilaisten teknologioiden hyödyntämiseen, jotta heidän osaamisensa vastaa uusiin vaatimuksiin. Uusille sukupolville digitaalisuus on oletusarvo (STM 2016).
Teknologian käyttö hoitotyön opetuksessa mahdollistaa innovatiivisen tavan edistää hoitotyön koulutusta ja sitä kautta potilaiden hoitoa. Virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) tarjoaa uusia työvälineitä terveydenhoitoon ja sitä on jo hyödynnetty maailmalla mm. kirurgiassa, psykiatriassa, kivunhallinnassa ja kuntoutuksessa.