3D peliympäristön moduulisarjan luominen
Piirainen, Heli (2021)
Piirainen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli keskittyä tutkimaan ja paljastamaan modulaarisien pelien ympäristöjen luomistekniikoita ja miten ne vaikuttavat itse pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ja selitettiin, mitä modulaarisuus on ja miten pelikehittäjät käyttävät sitä hyödyksi. Opinnäytetyön aihetta pohjustettiin puhumalla ympäristögraafikoista ja suunnittelijoiden työnkuvasta sekä annettiin näkökulmaa siihen, miten he käyttäisivät modulaarista suunnittelua työnkuvassaan.
Tämän opinnäytetyön tekninen osa syventyi tietoon, mikä vaikuttaa moduulipakettien rakentamiseen ja mitkä olivat sen edut pelinkehityksen ja resurssienhallinnan näkökulmasta. Sitten esiteltiin peruskäytäntöjä lähestyä modulaarisuutta 3D-peligrafiikkaa tehtäessä. Aiheet vaihtelivat 3D-mallinnuksesta teksturointiin ja hyviin käytäntöihin.
Käytännön osiossa opinnäytetyössä esitettiin esimerkkiprojekti, joka käytti opinnäytetyössä läpikäytyä tietoa sekä käytäntöjä moduulisarjan luomiseen, jota voisi käyttää osana suurempaa realistista 3D-peliä. Kaikki työvaiheet lueteltiin ja niitä avattiin sekä huomautettiin, mikä meni pieleen ja mikä meni hyvin. Projektissa käytettiin Clip Studio Paintia, Blenderiä ja Unityä.
Tämän opinnäytetyön tekninen osa syventyi tietoon, mikä vaikuttaa moduulipakettien rakentamiseen ja mitkä olivat sen edut pelinkehityksen ja resurssienhallinnan näkökulmasta. Sitten esiteltiin peruskäytäntöjä lähestyä modulaarisuutta 3D-peligrafiikkaa tehtäessä. Aiheet vaihtelivat 3D-mallinnuksesta teksturointiin ja hyviin käytäntöihin.
Käytännön osiossa opinnäytetyössä esitettiin esimerkkiprojekti, joka käytti opinnäytetyössä läpikäytyä tietoa sekä käytäntöjä moduulisarjan luomiseen, jota voisi käyttää osana suurempaa realistista 3D-peliä. Kaikki työvaiheet lueteltiin ja niitä avattiin sekä huomautettiin, mikä meni pieleen ja mikä meni hyvin. Projektissa käytettiin Clip Studio Paintia, Blenderiä ja Unityä.