Akuutin eteisvärikohtauksen hoitotyö : simulaatioharjoitus hoitotyön opiskelijoille
Hemmoranta, Noora (2011)
Hemmoranta, Noora
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916342
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli tuotekehitysprojekti, jonka toteutin yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön INNOPI-hankkeen kanssa. INNOPI-hankkeeseen kuuluu simulaatio-opetus, jonka tarkoituksena on edistää opiskelijoiden teknistä ja ei-teknistä osaamista sekä potilasturvallisuutta. Projektini tulostavoitteena oli luoda skenaariosuunnitelma akuutin eteisvärinäkohtauksen hoitotyöstä ja skenaario-suunnitelman pohjalta toteutuva simulaatioharjoitus. Skenaariosuunnitelma laatutavoitteena oli tehdä siitä sisällöltään teoriatietoon perustuva ja käytännönläheinen simulaatioharjoitus, jossa opiskelija voi soveltaa oppimaansa teoriatietoa simulaatiotilanteessa ja harjaantua ei-teknisissä taidoissaan.
Skenaariosuunnitelman tein simulaatio-opettajan ohjauksessa ja pohjana omalle tuotteelleni käytin jo käytössä olevaa skenaariosuunnitelmaa. Teknisten taitojen oppimistavoitteiden pohjana käytin omaa opetussuunnitelmaani ja ei-teknisten oppimistavoitteiden pohjana käytin CRM-strategiaa. Simulaatioharjoituksen potilaan esitiedot, oireet, hoidot ja hoidon vasteen suunnittelin hoitotyön ja lääketieteen kirjallisuuden avulla. Skenaariosuunnitelman esitestasin viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoilla ja keräsin heiltä kirjallista palautetta. Esitestauksesta saadun palautteen avulla viimeistelin tuotteeni valmiiksi.
Skenaariosuunnitelma oli sitä käyttävien opettajien mielestä opetuskäyttöön soveltuva ja harjoitukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä heidän teknistä ja ei-teknistä osaamistaan edistävä. Jatkossa skenaariosuunnitelmaani voidaan käyttää simulaatio-opetuksessa ja laajentaa opetustarpeiden mukaan niin, että sitä voidaan käyttää moniammatillisten tiimien taitoja ja yhteistyötä kehittämään.
Asiasanat: INNOPPI, potilasturvallisuus, simulaatio-opetus, ei-tekniset taidot, mo-niammatillisuus
Skenaariosuunnitelman tein simulaatio-opettajan ohjauksessa ja pohjana omalle tuotteelleni käytin jo käytössä olevaa skenaariosuunnitelmaa. Teknisten taitojen oppimistavoitteiden pohjana käytin omaa opetussuunnitelmaani ja ei-teknisten oppimistavoitteiden pohjana käytin CRM-strategiaa. Simulaatioharjoituksen potilaan esitiedot, oireet, hoidot ja hoidon vasteen suunnittelin hoitotyön ja lääketieteen kirjallisuuden avulla. Skenaariosuunnitelman esitestasin viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoilla ja keräsin heiltä kirjallista palautetta. Esitestauksesta saadun palautteen avulla viimeistelin tuotteeni valmiiksi.
Skenaariosuunnitelma oli sitä käyttävien opettajien mielestä opetuskäyttöön soveltuva ja harjoitukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä heidän teknistä ja ei-teknistä osaamistaan edistävä. Jatkossa skenaariosuunnitelmaani voidaan käyttää simulaatio-opetuksessa ja laajentaa opetustarpeiden mukaan niin, että sitä voidaan käyttää moniammatillisten tiimien taitoja ja yhteistyötä kehittämään.
Asiasanat: INNOPPI, potilasturvallisuus, simulaatio-opetus, ei-tekniset taidot, mo-niammatillisuus