B2B-verkkopalvelun lanseeraus internetissä : Case: Yhdistin.fi
Boström, Mikael (2011)
Boström, Mikael
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa lanseeraus business-to-business -ympäristöön rakennetulle verkkopalvelulle. Verkkopalvelun nimi on Yhdistin.fi. Se on hankintojen kilpailutukseen keskittyvä sivusto, jonka on tarkoitus tuoda kilpailutusmenetelmät nykyaikaan ja helposti lähestyttäväksi. Sivuston idea lähti aikanaan omasta tarpeesta ja vuoden tuotteistuksen jälkeen se oli valmis lanseerattavaksi. Sivuston ovat rakentaneet Tampereen ammattikorkeakoulun oppilaat. Case–osio, johtopäätökset ja niiden liitteet on salattu viideksi vuodeksi.
Opinnäytetyössä lanseeraus toteutettiin verkossa palvelun sijainnin ja verkkomarkkinoinnin kustannustehokkuuden vuoksi. Ennen lanseerausta asetettiin tavoitteet, joita myöhemmin tarkasteltiin lanseerauksen seurantavälin umpeuduttua. Varsinaisen lanseerauksen lisäksi palvelun ja markkinoinnin tueksi tehtiin määrällinen tutkimus. Tutkimuksen avulla selvitettiin hankinnoista päättävien tahojen henkilöprofiili ja yleistä tietoa pääasiassa pienten hankintojen kilpailutuksesta.
Teoriaosuudessa käsitellään verkossa tapahtuvan lanseerauksen käsitteitä osioittain ja tämän kyseisen palvelun lanseerausta silmällä pitäen. Tarkastelussa on lanseerauksen eri toimenpiteet soveltuvin osin ensimmäisistä toimenpiteistä viimeisiin. Verkossa markkinointi on hyvin kustannustehokasta ja tarvittaessa edullista tai jopa ilmaista, joten järjestys ei ole vakio ja kaikkia toimenpiteitä ei ole välttämätöntä toteuttaa onnistuneessa lanseerauksessa.
Teoriaosuudessa käydään lävitse oikeaoppinen lehdistötiedotteen tekeminen ja tapa tiedottaa lanseerauksesta, selvitetään hakukoneiden ja verkkoanalytiikan osuutta lanseerauksessa sekä sosiaalisen median roolia tilanteeseen sopien. Tämän lisäksi käydään lävitse teoriaa palvelun käyttäjien osallistamisesta ja sitouttamisesta sekä perehdytään myös perinteisempiin verkkomarkkinoinnin keinoihin. The purpose of this final thesis was to execute a product launch for a web-based service product built for a business-to-business environment. The name of the service is Yhdis-tin.fi and its operating language is Finnish. Yhdistin.fi is a website where organizational buyers can place requests for quotations, and suppliers can send competing quotations. The idea is to bring the purchasing process into the modern age and make it easily approachable. The original idea of the website emerged from my own needs and after one year of product development it was ready to be launched. The website has been built by students of Tampere University of Applied Sciences. The Case section, conclusions and their appendices are confidential for five years.
The product launch for Yhdistin.fi was done in the web because the product is itself an online service. Also, the quality-price ratio of web marketing is favourable. Before the launch, goals were set and they were reexamined after the launch period was over. In addition to the product launch itself, a quantitative survey was done, whose purpose was to find out the profile of people responsible for making purchasing decisions in companies. Also, general information was sought on the way the tendering process works in the case of small purchases.
In the theory section, I take a look at the concepts associated with product launch, while keeping mind the launch of this particular website. I examine the different ways to approach a product launch and all the separate actions involved. Marketing in the World Wide Web is very cost-effective or even free, so the procedure is not necessarily standard. A product launch can be successful even if some actions are left out.
In the theory section I go through the procedure for issuing a press release and ways to inform others of a product launch using SEO and web analytics. I also take a look at how they fit together with product launching and what the role of social media is in this. Additionally, I cover the theory of how to engage users of a web-based service and promote their active participation. A rapid review of more traditional ways of web marketing is also present in this thesis.
Opinnäytetyössä lanseeraus toteutettiin verkossa palvelun sijainnin ja verkkomarkkinoinnin kustannustehokkuuden vuoksi. Ennen lanseerausta asetettiin tavoitteet, joita myöhemmin tarkasteltiin lanseerauksen seurantavälin umpeuduttua. Varsinaisen lanseerauksen lisäksi palvelun ja markkinoinnin tueksi tehtiin määrällinen tutkimus. Tutkimuksen avulla selvitettiin hankinnoista päättävien tahojen henkilöprofiili ja yleistä tietoa pääasiassa pienten hankintojen kilpailutuksesta.
Teoriaosuudessa käsitellään verkossa tapahtuvan lanseerauksen käsitteitä osioittain ja tämän kyseisen palvelun lanseerausta silmällä pitäen. Tarkastelussa on lanseerauksen eri toimenpiteet soveltuvin osin ensimmäisistä toimenpiteistä viimeisiin. Verkossa markkinointi on hyvin kustannustehokasta ja tarvittaessa edullista tai jopa ilmaista, joten järjestys ei ole vakio ja kaikkia toimenpiteitä ei ole välttämätöntä toteuttaa onnistuneessa lanseerauksessa.
Teoriaosuudessa käydään lävitse oikeaoppinen lehdistötiedotteen tekeminen ja tapa tiedottaa lanseerauksesta, selvitetään hakukoneiden ja verkkoanalytiikan osuutta lanseerauksessa sekä sosiaalisen median roolia tilanteeseen sopien. Tämän lisäksi käydään lävitse teoriaa palvelun käyttäjien osallistamisesta ja sitouttamisesta sekä perehdytään myös perinteisempiin verkkomarkkinoinnin keinoihin.
The product launch for Yhdistin.fi was done in the web because the product is itself an online service. Also, the quality-price ratio of web marketing is favourable. Before the launch, goals were set and they were reexamined after the launch period was over. In addition to the product launch itself, a quantitative survey was done, whose purpose was to find out the profile of people responsible for making purchasing decisions in companies. Also, general information was sought on the way the tendering process works in the case of small purchases.
In the theory section, I take a look at the concepts associated with product launch, while keeping mind the launch of this particular website. I examine the different ways to approach a product launch and all the separate actions involved. Marketing in the World Wide Web is very cost-effective or even free, so the procedure is not necessarily standard. A product launch can be successful even if some actions are left out.
In the theory section I go through the procedure for issuing a press release and ways to inform others of a product launch using SEO and web analytics. I also take a look at how they fit together with product launching and what the role of social media is in this. Additionally, I cover the theory of how to engage users of a web-based service and promote their active participation. A rapid review of more traditional ways of web marketing is also present in this thesis.