Tunnettuutta tapahtumamarkkinoinnin avulla
Koivuporras, Laura (2011)
Koivuporras, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja järjestää tapahtuma. Työ on toiminnallinen ja sen toimeksiantajana toimii erään pankkialan yrityksen Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva konttori. Työn tavoitteina oli tapahtumamarkkinoinnin keinoin saavuttaa tunnettuutta, luoda mielikuvia sekä tarkastella tapahtuman vaikutusta asiakashankinnan kannalta.
Nuoret ovat toimeksiantajalle tärkeitä, he ovat tulevaisuuden asiakkaita, joten tästä koostui tapahtuman kohderyhmä. Järjestettävän tapahtuman tavoitteina oli tunnettuuden ja myynnin lisääminen, imagon kohottaminen sekä uusasiakashankinta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista sekä tapahtuman suunnittelusta ja järjestämisestä. Kolmannessa luvussa kerrotaan järjestetyn tapahtuman suunnittelusta sekä toteutuksesta. Tapahtumassa kerättiin osallistujilta mielipiteitä niin itse tapahtumasta kuin toimeksiantajasta, näitä käydään läpi luvussa neljä.
Työn toimeksiantona järjestettyyn tapahtumaan ei saapunut montaa osallistujaa. Osallistujien antaman palautteen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vastaavalle tapahtumalle on kysyntää. Tämä opinnäytetyö toimii toimeksiantajayrityksessä eräänlaisena käsikirjana vastaavien tapahtumien järjestämisessä. Johtopäätöksissä on otettu huomioon toteutuksessa hiottavia seikkoja, jos vastaavaa vielä järjestetään.
Tapahtumamarkkinointi on kallis ja vaativa markkinointiviestinnän muoto, mutta se antaa paljon niin osallistujalle kuin itse yritykselle. Tapahtumalla voidaan viestiä monia eri markkinointiviestinnän keinoja käyttäen, yhtä aikaa, ja saada näin enemmän viestejä osallistujalle kuin esimerkiksi pelkän suoramarkkinoinnin keinoin.
Nuoret ovat toimeksiantajalle tärkeitä, he ovat tulevaisuuden asiakkaita, joten tästä koostui tapahtuman kohderyhmä. Järjestettävän tapahtuman tavoitteina oli tunnettuuden ja myynnin lisääminen, imagon kohottaminen sekä uusasiakashankinta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista sekä tapahtuman suunnittelusta ja järjestämisestä. Kolmannessa luvussa kerrotaan järjestetyn tapahtuman suunnittelusta sekä toteutuksesta. Tapahtumassa kerättiin osallistujilta mielipiteitä niin itse tapahtumasta kuin toimeksiantajasta, näitä käydään läpi luvussa neljä.
Työn toimeksiantona järjestettyyn tapahtumaan ei saapunut montaa osallistujaa. Osallistujien antaman palautteen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vastaavalle tapahtumalle on kysyntää. Tämä opinnäytetyö toimii toimeksiantajayrityksessä eräänlaisena käsikirjana vastaavien tapahtumien järjestämisessä. Johtopäätöksissä on otettu huomioon toteutuksessa hiottavia seikkoja, jos vastaavaa vielä järjestetään.
Tapahtumamarkkinointi on kallis ja vaativa markkinointiviestinnän muoto, mutta se antaa paljon niin osallistujalle kuin itse yritykselle. Tapahtumalla voidaan viestiä monia eri markkinointiviestinnän keinoja käyttäen, yhtä aikaa, ja saada näin enemmän viestejä osallistujalle kuin esimerkiksi pelkän suoramarkkinoinnin keinoin.