Majoituspalvelujen ostoon vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa
Tuike, Hanne-Mari (2011)
Tuike, Hanne-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016398
Tiivistelmä
Asiakkaiden ostokäyttäytymistä on tutkittu jo pitkään, sillä yritykset hyödyntävät sitä esimerkiksi segmentoinnissaan ja tuotekehityksessään. Matkailu- ja ravitsemus-alalla ostokäyttäytymisen tutkiminen on hieman hankalampaa monessakin mielessä. Suuren haasteen aiheuttaa esimerkiksi se, että kohteena on tuolloin palvelu, joka on suurelta osin aineetonta ja sen kokeminen on kustakin asiakkaasta itsestä kiinni. Asiakkaiden odotuksiin vaikuttavat vahvasti esimerkiksi arvot ja asenteet, aikaisemmat kokemukset, elämäntyyli sekä kulttuuri. Kyseiset elementit vaikuttavat asiakkaiden tekemiin valintoihin koko kulutusprosessin ajan, ja ne voivat olla osittain tiedostamattomia. Näin ollen yrityksen tulee tuntea asiakkaansa mahdollisimman hyvin, jotta se kykenee täyttämään kaikki nämä odotukset. Yrityksen tulisi pystyä luomaan asiakkailleen myös uusia tarpeita.
Turun Osuuskaupan alaisuudessa toimii tällä hetkellä kaiken kaikkiaan neljä hotellia; Sokos Hotel Hamburger Börs ja City Börs, Sokos Hotel Seurahuone sekä Radisson Blu Marina Palace, joka liittyi Turun Osuuskauppaan helmikuussa 2011. Turun Osuuskaupan tuli tästä syystä miettiä uudestaan hotelliensa asemointia keskenään sekä suhteessa muihin Turun hotelleihin. Tämän tutkimuksen päätarkoituksena on tutkia hotelliasiakkaiden ostokäyttäytymistä ja selvittää, millä perusteilla asiakkaat valitsevat hotellinsa Turun Osuuskaupan hotellien välillä. Tutkimus rajattiin Turun Osuuskaupan hotelleihin jo aikaisemmin mainitun asemoinnin parantamiseksi, mutta myös työmäärän helpottamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyössä käytettiin lomake-kyselyä, jota jaettiin Turun Osuuskaupan hotellien vastaanotoissa asiakkaiden sisäänkirjautumi-sen yhteydessä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että hotellien saavutettavuus on selkeästi eniten valin-taan vaikuttava tekijä kaikkien eri asiakaskuntien kesken. Muita tärkeimpiä valintakriteereitä olivat kanta-asiakkuus, hinta, aikaisemmat kokemukset sekä hotellien imago. Kyseiset valinta-kriteerit kertovat hotellien vahvasta yrityskuvasta ja uskollisista asiakkaista, mutta myös siitä etteivät hotellit eroa kovin paljon toisistaan ja niiden tulisi keskittyä myös keskenäiseen erilais-tumiseen, mikä mahdollistaisi entistä selkeämmän asemoinnin myös suhteessa Turun muihin hotelleihin.
Turun Osuuskaupan alaisuudessa toimii tällä hetkellä kaiken kaikkiaan neljä hotellia; Sokos Hotel Hamburger Börs ja City Börs, Sokos Hotel Seurahuone sekä Radisson Blu Marina Palace, joka liittyi Turun Osuuskauppaan helmikuussa 2011. Turun Osuuskaupan tuli tästä syystä miettiä uudestaan hotelliensa asemointia keskenään sekä suhteessa muihin Turun hotelleihin. Tämän tutkimuksen päätarkoituksena on tutkia hotelliasiakkaiden ostokäyttäytymistä ja selvittää, millä perusteilla asiakkaat valitsevat hotellinsa Turun Osuuskaupan hotellien välillä. Tutkimus rajattiin Turun Osuuskaupan hotelleihin jo aikaisemmin mainitun asemoinnin parantamiseksi, mutta myös työmäärän helpottamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyössä käytettiin lomake-kyselyä, jota jaettiin Turun Osuuskaupan hotellien vastaanotoissa asiakkaiden sisäänkirjautumi-sen yhteydessä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että hotellien saavutettavuus on selkeästi eniten valin-taan vaikuttava tekijä kaikkien eri asiakaskuntien kesken. Muita tärkeimpiä valintakriteereitä olivat kanta-asiakkuus, hinta, aikaisemmat kokemukset sekä hotellien imago. Kyseiset valinta-kriteerit kertovat hotellien vahvasta yrityskuvasta ja uskollisista asiakkaista, mutta myös siitä etteivät hotellit eroa kovin paljon toisistaan ja niiden tulisi keskittyä myös keskenäiseen erilais-tumiseen, mikä mahdollistaisi entistä selkeämmän asemoinnin myös suhteessa Turun muihin hotelleihin.