Laatukäsikirja mainostoimistolle : Semio Oy
Ronkainen, Anssi (2011)
Ronkainen, Anssi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja yhdenmukaistaa mainos- ja muotoilutoimisto Semio Oy:n toimintatapoja ja sen myötä luoda laatukäsikirjan versio 1.0. Yritys on kasvanut liiketoimintakauppojen ja rekrytointien myötä 16 henkeä työllistäväksi mainostoimistoksi. Yrityksen osaamisalueet koostuvat painetusta mediasta, yritysilmeistä ja identiteeteistä sekä sähköisestä mediasta. Toimialueena yrityksellä on koko Suomi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja tarkasteltiin teoriaosuudessa laatua itse käsitteen, näkökulmien ja laadun varmistamisen kautta. Laatujohtamisessa keskityttiin sen määritelmään, kokonaisvaltaiseen johtamiseen, laadun parantamisen lähtökohtiin sekä tärkeänä osana johdon sitoutumiseen. Lisäksi tutustuttiin laatujärjestelmiin tutkimalla laadunhallintajärjestelmän määritelmää, laadunhallintajärjestelmän käynnistämistä, ISO 9000 – sarjan standardien valintaa ja käyttöä sekä dokumentointia että auditointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jossa opinnäytetyön tekijä toimi projektipäällikkönä. Projekti eteni kokousten ja haastattelujen avulla ja sen tuloksena syntyi laatukäsikirjan versio 1.0. Koko henkilöstö osallistui laatutyöhön, joten sitoutuneisuus uusiin käytäntöihin oli todellista. Prosessi loi yhtiön sisälle paljon kaivattua avoimuutta. Tiedon jakaantuminen ja leviäminen yrityksen sisällä mahdollisti sen kehittämisen ja hyödyntämisen laaja-alaisemmin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja tarkasteltiin teoriaosuudessa laatua itse käsitteen, näkökulmien ja laadun varmistamisen kautta. Laatujohtamisessa keskityttiin sen määritelmään, kokonaisvaltaiseen johtamiseen, laadun parantamisen lähtökohtiin sekä tärkeänä osana johdon sitoutumiseen. Lisäksi tutustuttiin laatujärjestelmiin tutkimalla laadunhallintajärjestelmän määritelmää, laadunhallintajärjestelmän käynnistämistä, ISO 9000 – sarjan standardien valintaa ja käyttöä sekä dokumentointia että auditointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jossa opinnäytetyön tekijä toimi projektipäällikkönä. Projekti eteni kokousten ja haastattelujen avulla ja sen tuloksena syntyi laatukäsikirjan versio 1.0. Koko henkilöstö osallistui laatutyöhön, joten sitoutuneisuus uusiin käytäntöihin oli todellista. Prosessi loi yhtiön sisälle paljon kaivattua avoimuutta. Tiedon jakaantuminen ja leviäminen yrityksen sisällä mahdollisti sen kehittämisen ja hyödyntämisen laaja-alaisemmin.