AGGRESSION HOIDOLLINEN HALLINTA KOULUTUKSEN MERKITYS SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRIN PSYKIATRIAN TOIMIALUEEN HOITOHENKILÖKUNNALLE
Ylander, Aija (2011)
Ylander, Aija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315201
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Aggression hoidollinen hallinta-koulutuksen eli AHHA-koulutuksen merkitystä Satakunnan sairaanhoitopiirin psykiatrin toimialueen hoitohenkilökunnalle. Vastaajista kaikki olivat käyneet kyseisen koulutuksen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kysely toteutettiin kesäkuussa 2010. Kyselylomakkeita lähetettiin 115 kappaleita, takaisin saatiin 58 kappaletta jolloin vastausprosentiksi muodostui 50,4 %. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Aggression hoidollinen hallinta-koulutus koettiin tarpeelliseksi työn kannalta. Koulutus antoi työyhteisölle yhteiset toimintatavat ja valmiudet kohdata aggressiivinen potilas. Vastaajista 87,9 % (n=51) oli käynyt Aggression hoidollinen hallinta-koulutuksen kertauspäivissä. Tutkimustuloksista ilmenee, että kertauspäiviä toivotaan lisää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kysely toteutettiin kesäkuussa 2010. Kyselylomakkeita lähetettiin 115 kappaleita, takaisin saatiin 58 kappaletta jolloin vastausprosentiksi muodostui 50,4 %. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Aggression hoidollinen hallinta-koulutus koettiin tarpeelliseksi työn kannalta. Koulutus antoi työyhteisölle yhteiset toimintatavat ja valmiudet kohdata aggressiivinen potilas. Vastaajista 87,9 % (n=51) oli käynyt Aggression hoidollinen hallinta-koulutuksen kertauspäivissä. Tutkimustuloksista ilmenee, että kertauspäiviä toivotaan lisää.