Työssä onnistumisen kokemus – mitä se on? : Toimeentulotukityötä tekevien sosiaaliohjaajien kokemuksia työssään onnistumisesta syksyllä 2010
Leinonen, Soile (2011)
Leinonen, Soile
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315276
Tiivistelmä
Leinonen, Soile. Työssä onnistumisen kokemus – mitä se on? Toimeentulotukityötä tekevien sosiaaliohjaajien kokemuksia työssään onnistumisesta syksyllä 2010. Järvenpää, syksy 2011, s. 114, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimus esittelee teemahaastatteluna tehdyn tutkimuksen toimeentulotukityötä tekevien sosiaaliohjaajien työssä onnistumisen kokemuksista. Tutkimustuloksissa löydettiin sosiaaliohjaajien työssä onnistumisesta kolme teemaa: onnistuminen asiakkaan onnistumisena, onnistuminen asiakkaan auttamisena ja onnistuminen asiakkaan kohtaamisena ja hänelle toivon virittämisenä.
Työn teoriaosassa on pyritty löytämään työssä onnistumisen kokemukseen vaikuttavia tekijöitä työnjohdollisesta näkökulmasta asiaa tarkastellen. Onnistumisen kokemuksen edellytyksiä kartoitetaan työhyvinvoinnin, johtajuuden, erityisesti yhteisöllisen johtamisen, tutkivan ja vuorovaikutuksellisen oppimisen näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston tulkinnassa käytetään narratiivista analyysia ja kokemuksen etnografiaa. Tutkimuksen aiheen valinta, tutkimuksen sisältö ja siihen liittyvän teorian tutkiminen lähtevät positiivisen ajattelun näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään ongelmien ja pulmien ratkaisemisen sijaan onnistumiseen ja onnistumisen tunteen kokemiseen työelämässä. Tämän näkökulman tuominen sosiaalialan tutkimukseen on uutta Suomessa.
Tutkimus esittelee teemahaastatteluna tehdyn tutkimuksen toimeentulotukityötä tekevien sosiaaliohjaajien työssä onnistumisen kokemuksista. Tutkimustuloksissa löydettiin sosiaaliohjaajien työssä onnistumisesta kolme teemaa: onnistuminen asiakkaan onnistumisena, onnistuminen asiakkaan auttamisena ja onnistuminen asiakkaan kohtaamisena ja hänelle toivon virittämisenä.
Työn teoriaosassa on pyritty löytämään työssä onnistumisen kokemukseen vaikuttavia tekijöitä työnjohdollisesta näkökulmasta asiaa tarkastellen. Onnistumisen kokemuksen edellytyksiä kartoitetaan työhyvinvoinnin, johtajuuden, erityisesti yhteisöllisen johtamisen, tutkivan ja vuorovaikutuksellisen oppimisen näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston tulkinnassa käytetään narratiivista analyysia ja kokemuksen etnografiaa. Tutkimuksen aiheen valinta, tutkimuksen sisältö ja siihen liittyvän teorian tutkiminen lähtevät positiivisen ajattelun näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään ongelmien ja pulmien ratkaisemisen sijaan onnistumiseen ja onnistumisen tunteen kokemiseen työelämässä. Tämän näkökulman tuominen sosiaalialan tutkimukseen on uutta Suomessa.