Sivupintakomponentin korvaaminen SW-käärinnällä metsäkoneenrenkaassa.
Törmä, Ari (2011)
Törmä, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016377
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli muuttaa metsäkoneenrenkaan kokoonpanomenetelmää ja luopua erillisen sivupintakomponentin valmistuksesta. Nykymenetelmällä metsäkoneenrenkaan sivupintakomponentit valmistetaan alkuvalmistuksessa komponenttiosastolla LT-35 koneella. Sivupintasekoitus ajetaan exstruusiomenetelmällä suuraudan läpi ja kelataan näin valmistettu sivupintakomponentti keloille. Kokoonpanossa sivupintakelalta leikataan haluttu pituus sivupintakomponenttia ja asennetaan rengasaihioon osana kokoonpanoa.
Tässä nykymenetelmässä rengas-aihion sivupinnat asetetaan kokoonpanokoneella rengas-aihioon ja valmis rengas-aihio kuljetetaan kattoradalla SW-käärintään. SW käärintäasemalla rengasaihioon kääritään kulutuspinta. SW (Stripwinding) käärintäkoneen kehityksen myötä mahdollistui käärinnän toteuttaminen myös rengas-aihion sivupinta-alueelle. Käärintäpään muutos aikaisemmasta tasokäärinnästä kääntyvään käärintäpäähän mahdollisti sivupintojen käärinnän. Opinnäytetyön tuloksina saatiin tarvittavat muutokset käärintäkoneen logiikkaan ja ohjaukseen sekä käärintäpään applikaattorin mekaaniset muutokset, suunniteltua ja toteutettua. Koerenkailla testattiin sivupintojen käärintä yhden tuotteen osalta, ja tuloksia voidaan tarkastella kustannussäästöjen sekä tuotannon tehokkuuden osalta.
Menetelmämuutoksella todettiin saatavan aikaan huomattava kustannussäästö renkaan valmistuskustannuksiin. Kokoonpanon lisääntyvän kapasiteetin myötä saatiin laskettua merkittävä lisämyynnin arvo. Laatuvaikutukset koerenkaissa olivat hyviä, sivupintavikoja ei koerenkaissa esiintynyt. Ympäristövaikutuksia tarkasteltiin VOC-päästöjen osalta. Nykymenetelmässä, jossa sivupinnat asennetaan kokoonpanossa, joudutaan kumin tarttuvuutta parantamaan liuotinaineita sisältävillä kemikaaleilla. Uudessa menetelmässä, jossa sivupinnat kääritään kulutuspinnan käärinnän yhteydessä, voidaan jatkosliiman ja HA-maalin käytöstä luopua. Sekä jatkosliima ja HA-maali sisältävät teollisuusbensiiniä, josta aiheutuu ympäristölle haitallisia VOC-päästöjä.
Tässä nykymenetelmässä rengas-aihion sivupinnat asetetaan kokoonpanokoneella rengas-aihioon ja valmis rengas-aihio kuljetetaan kattoradalla SW-käärintään. SW käärintäasemalla rengasaihioon kääritään kulutuspinta. SW (Stripwinding) käärintäkoneen kehityksen myötä mahdollistui käärinnän toteuttaminen myös rengas-aihion sivupinta-alueelle. Käärintäpään muutos aikaisemmasta tasokäärinnästä kääntyvään käärintäpäähän mahdollisti sivupintojen käärinnän. Opinnäytetyön tuloksina saatiin tarvittavat muutokset käärintäkoneen logiikkaan ja ohjaukseen sekä käärintäpään applikaattorin mekaaniset muutokset, suunniteltua ja toteutettua. Koerenkailla testattiin sivupintojen käärintä yhden tuotteen osalta, ja tuloksia voidaan tarkastella kustannussäästöjen sekä tuotannon tehokkuuden osalta.
Menetelmämuutoksella todettiin saatavan aikaan huomattava kustannussäästö renkaan valmistuskustannuksiin. Kokoonpanon lisääntyvän kapasiteetin myötä saatiin laskettua merkittävä lisämyynnin arvo. Laatuvaikutukset koerenkaissa olivat hyviä, sivupintavikoja ei koerenkaissa esiintynyt. Ympäristövaikutuksia tarkasteltiin VOC-päästöjen osalta. Nykymenetelmässä, jossa sivupinnat asennetaan kokoonpanossa, joudutaan kumin tarttuvuutta parantamaan liuotinaineita sisältävillä kemikaaleilla. Uudessa menetelmässä, jossa sivupinnat kääritään kulutuspinnan käärinnän yhteydessä, voidaan jatkosliiman ja HA-maalin käytöstä luopua. Sekä jatkosliima ja HA-maali sisältävät teollisuusbensiiniä, josta aiheutuu ympäristölle haitallisia VOC-päästöjä.