Työterveyshoitaja masennuksen tunnistajana ja ehkäisijänä
Kontula, Katariina (2011)
Kontula, Katariina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016442
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa seuraavista seikoista: kuinka työterveyshoitajat tunnistavat masentuneen asiakkaan, millaisia keinoja heillä on masennuksen tunnistamiseen ja millainen on heidän oma kokemuksensa siitä, kuinka hyvin masennusta voidaan tunnistaa ja hoitaa. Tutkimustehtävät muodostuivat näiden mukaan.
Masennuksesta on muodostunut yksilöä ja yhteiskuntaa rasittava kansanterve-ysongelma. Varsinkin työikäisten masennus on yleistynyt rajusti viime vuosien aikana. Varhainen toteaminen ja hoito ovat avainasemassa onnistuneessa paranemisessa. Tämän takia aihetta oli mielekästä tutkia työterveyshoitajien näkökulmasta.
Tutkimusote on laadullinen, koska haluttiin saada selville nimenomaan työter-veyshoitajien omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja tiedonantajiksi valikoitui neljä työterveyshoitajaa kolmesta eri työterveyden toimipisteestä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Masennuksen tunnistamisessa tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat haastatel-tavien mukaan työntekijästä johtuvat syyt, työpaikasta johtuvat syyt sekä työter-veyshuollon erityisosaamisen merkityksen tunnistaminen. Hoitotyön auttamis-menetelmistä haastateltavat käyttivät asiakkaan psyykkistä tukemista. Masen-tuneen asiakkaan hoitamisesta haastateltavilla oli sekä hyviä että huonoja ko-kemuksia. Lisäksi he olivat huomanneet yhteiskunnan muutoksen: masennuksesta puhutaan paljon ja sitä sairastavilla ei ole enää niin negatiivista leimaa. Tärkeänä pidettiin myös työterveyshuollon keinoja puuttua työntekijöiden terveyteen liittyviin asioihin.
Jatkotutkimusaiheet voisivat tuoda esille masentuneen asiakkaan näkökulmaa tai työterveyshuollossa ennaltaehkäisevä näkökulmaa.
Masennuksesta on muodostunut yksilöä ja yhteiskuntaa rasittava kansanterve-ysongelma. Varsinkin työikäisten masennus on yleistynyt rajusti viime vuosien aikana. Varhainen toteaminen ja hoito ovat avainasemassa onnistuneessa paranemisessa. Tämän takia aihetta oli mielekästä tutkia työterveyshoitajien näkökulmasta.
Tutkimusote on laadullinen, koska haluttiin saada selville nimenomaan työter-veyshoitajien omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja tiedonantajiksi valikoitui neljä työterveyshoitajaa kolmesta eri työterveyden toimipisteestä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Masennuksen tunnistamisessa tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat haastatel-tavien mukaan työntekijästä johtuvat syyt, työpaikasta johtuvat syyt sekä työter-veyshuollon erityisosaamisen merkityksen tunnistaminen. Hoitotyön auttamis-menetelmistä haastateltavat käyttivät asiakkaan psyykkistä tukemista. Masen-tuneen asiakkaan hoitamisesta haastateltavilla oli sekä hyviä että huonoja ko-kemuksia. Lisäksi he olivat huomanneet yhteiskunnan muutoksen: masennuksesta puhutaan paljon ja sitä sairastavilla ei ole enää niin negatiivista leimaa. Tärkeänä pidettiin myös työterveyshuollon keinoja puuttua työntekijöiden terveyteen liittyviin asioihin.
Jatkotutkimusaiheet voisivat tuoda esille masentuneen asiakkaan näkökulmaa tai työterveyshuollossa ennaltaehkäisevä näkökulmaa.