Digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen tiedottamisessa : Kuinka Radiofestivaalin tiedottamista voidaan parantaa
Paaso-Rantala, Heli (2011)
Paaso-Rantala, Heli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515524
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Paaso-Rantala, Heli 2011. Digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen tiedottamisessa. Kuinka Radiofestivaalin tiedottamista voidaan parantaa.
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 43. Liite 1.
Opinnäytetyöni aiheena on digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen tiedottamisessa. Haluan työlläni tuoda esille, miten markkinointiviestintää tulisi hyödyntää Radiofestivaalin tiedottamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Radiofestivaalin tiedottamista tulevia vuosia ajatellen juuri digitaalisen markkinointiviestinnän näkökulmasta, sillä siihen lähitulevaisuudessa ollaan siirtymässä.
Työssäni pyrin etsimään vastauksia, miten digitaalisen markkinointiviestinnän avulla tiedottamisesta saadaan tuotettua kohderyhmille suunnattua tiedottamista ja ihmiset kiinnostumaan Radiofestivaalista tapahtumana. Tutkimukseni avulla olen pyrkinyt etsimään vastauksia esittämiini kysymyksiin. Työni pohjautuu teoriasta, haastatteluista ja palautteesta saaduista kehitysideoista.
Opinnäytetyössäni käytin digitaalista markkinointia ja markkinointia koskevaa kirjallisuutta saadakseni selville, miten ammattilaiset kokevat digitaalisen markkinointiviestinnän mahdollisuudet tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Tein myös neljä teemahaastattelua Radiofestivaalin ydinporukalle, jotta saisin selville, miten he kokivat Radiofestivaalin viestinnän tänä vuonna ja mitä parannusehdotuksia heillä on. Lisänä käytän myös Radiofestivaalin osallistujapalautetta, etteivät parannusehdotukset jäisi pelkästään Radiofestivaalin tiimin ajatuksiksi. Kirjallisuuden, haastattelujen ja palautteen pohjalta tein parannusehdotuksia Radiofestivaalin tiedottamiseen tuleville vuosille.
Tiedottaminen oli tänä vuonna aika irrallista, enimmäkseen Facebookin ja verkkosivun päivittämistä. Tulevina vuosina tiedottamista ja markkinointia täytyy yhtenäistää ja linkkittää käytettäviä kanavia enemmän ristiin. Myös kanavien sisältöön tulee panostaa entistä enemmän. Ilman kokemusta tapahtuman tiedottaminen voi olla kaoottista ja sekavaa, joten on tärkeää luoda yhteiset säännöt ja ohjeistukset. Koko työryhmän tulisi keskustella yhdessä tiedottamisen ja markkinoinnin hyödyntämisestä kanavina ja sisältöinä, jotta pystytään saavuttamaan tapahtuman asettamat tavoitteet.
Asiasanat: Digitaalinen markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi, markkinointiviestintä, tapahtuman tiedottaminen, sosiaalinen media, Radiofestivaali
Paaso-Rantala, Heli 2011. Digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen tiedottamisessa. Kuinka Radiofestivaalin tiedottamista voidaan parantaa.
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 43. Liite 1.
Opinnäytetyöni aiheena on digitaalisen markkinointiviestinnän hyödyntäminen tiedottamisessa. Haluan työlläni tuoda esille, miten markkinointiviestintää tulisi hyödyntää Radiofestivaalin tiedottamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Radiofestivaalin tiedottamista tulevia vuosia ajatellen juuri digitaalisen markkinointiviestinnän näkökulmasta, sillä siihen lähitulevaisuudessa ollaan siirtymässä.
Työssäni pyrin etsimään vastauksia, miten digitaalisen markkinointiviestinnän avulla tiedottamisesta saadaan tuotettua kohderyhmille suunnattua tiedottamista ja ihmiset kiinnostumaan Radiofestivaalista tapahtumana. Tutkimukseni avulla olen pyrkinyt etsimään vastauksia esittämiini kysymyksiin. Työni pohjautuu teoriasta, haastatteluista ja palautteesta saaduista kehitysideoista.
Opinnäytetyössäni käytin digitaalista markkinointia ja markkinointia koskevaa kirjallisuutta saadakseni selville, miten ammattilaiset kokevat digitaalisen markkinointiviestinnän mahdollisuudet tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Tein myös neljä teemahaastattelua Radiofestivaalin ydinporukalle, jotta saisin selville, miten he kokivat Radiofestivaalin viestinnän tänä vuonna ja mitä parannusehdotuksia heillä on. Lisänä käytän myös Radiofestivaalin osallistujapalautetta, etteivät parannusehdotukset jäisi pelkästään Radiofestivaalin tiimin ajatuksiksi. Kirjallisuuden, haastattelujen ja palautteen pohjalta tein parannusehdotuksia Radiofestivaalin tiedottamiseen tuleville vuosille.
Tiedottaminen oli tänä vuonna aika irrallista, enimmäkseen Facebookin ja verkkosivun päivittämistä. Tulevina vuosina tiedottamista ja markkinointia täytyy yhtenäistää ja linkkittää käytettäviä kanavia enemmän ristiin. Myös kanavien sisältöön tulee panostaa entistä enemmän. Ilman kokemusta tapahtuman tiedottaminen voi olla kaoottista ja sekavaa, joten on tärkeää luoda yhteiset säännöt ja ohjeistukset. Koko työryhmän tulisi keskustella yhdessä tiedottamisen ja markkinoinnin hyödyntämisestä kanavina ja sisältöinä, jotta pystytään saavuttamaan tapahtuman asettamat tavoitteet.
Asiasanat: Digitaalinen markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi, markkinointiviestintä, tapahtuman tiedottaminen, sosiaalinen media, Radiofestivaali