Kuvat oppimisen tukena : Kuvitettu käsityö-askartelukansio erityislapsille
Karjalainen, Anu; Määttä, Pilvi (2011)
Karjalainen, Anu
Määttä, Pilvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää erityislasten oppimista tuottamalla heille uutta, kuvitettua käsityö-askartelu materiaalia.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Työssä selvitämme aistien, luovuuden, onnistumisen kokemuksien ja kuvilla oppimisen merkitystä erityislasten oppimiseen. Kuvaamme Viipaleen yksikön toimintaympäristöä ja ryhmää. Käsittelemme myös erityisopetusta yleisellä tasolla. Raportoimme opinnäytetyön valmistusprosessista ja sen kokeilusta.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja siinä olemme käyttäneet kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta.
Keskeiset tutkimustulokset: Aistien avulla ihminen muodostaa käsityksen itsestään ja ympäröivästä maailmastaan ja luo halun ilmaista itseään ja kokemuksiaan. Opettajan tulee arvostaa oppilaan ajattelua ja persoonallisia ratkaisuja, sillä luovuus tuo mielekkyyden kokemisen ja ilon oppimiseen. Oppimateriaalilla on pieni, mutta kuitenkin ratkaiseva merkitys oppimiseen. Kuvalliset ohjeet mahdollistavat itsenäisemmän suoriutumisen tehtävästä.
Johtopäätökset: Kuvalliset ohjeet tukevat oppilaan oppimista ja niitä pitäisi käyttää enemmän erityiskouluissa. Ne antavat oppilaille mahdollisuuden kuvalliseen ja suulliseen opetukseen. Oppijoita on monenlaisia, joten opettajan on otettava huomioon erilaiset oppimistyylit. Kehitysvammaiselle tulisi tarjota sellaisia aistimuksia, jotka herättävät kiinnostuksen ja tuntuvat hänestä itsestä miellyttäviltä. Onnistumiset vahvistavat itseluottamusta ja kannustavat uusiin ja erilaisiin suorituksiin.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Työssä selvitämme aistien, luovuuden, onnistumisen kokemuksien ja kuvilla oppimisen merkitystä erityislasten oppimiseen. Kuvaamme Viipaleen yksikön toimintaympäristöä ja ryhmää. Käsittelemme myös erityisopetusta yleisellä tasolla. Raportoimme opinnäytetyön valmistusprosessista ja sen kokeilusta.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja siinä olemme käyttäneet kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta.
Keskeiset tutkimustulokset: Aistien avulla ihminen muodostaa käsityksen itsestään ja ympäröivästä maailmastaan ja luo halun ilmaista itseään ja kokemuksiaan. Opettajan tulee arvostaa oppilaan ajattelua ja persoonallisia ratkaisuja, sillä luovuus tuo mielekkyyden kokemisen ja ilon oppimiseen. Oppimateriaalilla on pieni, mutta kuitenkin ratkaiseva merkitys oppimiseen. Kuvalliset ohjeet mahdollistavat itsenäisemmän suoriutumisen tehtävästä.
Johtopäätökset: Kuvalliset ohjeet tukevat oppilaan oppimista ja niitä pitäisi käyttää enemmän erityiskouluissa. Ne antavat oppilaille mahdollisuuden kuvalliseen ja suulliseen opetukseen. Oppijoita on monenlaisia, joten opettajan on otettava huomioon erilaiset oppimistyylit. Kehitysvammaiselle tulisi tarjota sellaisia aistimuksia, jotka herättävät kiinnostuksen ja tuntuvat hänestä itsestä miellyttäviltä. Onnistumiset vahvistavat itseluottamusta ja kannustavat uusiin ja erilaisiin suorituksiin.