Venäläisten ostosmatkailu pääkaupunkiseudulla
Plykina, Tanja (2011)
Plykina, Tanja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016425
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää venäläismatkailijoiden ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa selvitetään pääkaupunkiseudun matkailukohteiden kiinnostavuutta sekä kohderyhmän tyytyväisyyttä pääkaupunkialueen matkailutuotteisiin ja – palveluihin. Työssä esitetään parannusehdotuksia palvelutuotteiden kehittämiseksi kohderyhmälle sopiviksi. Tarkoituksena on löytää myös uusia näkökulmia markkinoinnin tehostamiseen. Työn toimeksiantaja on Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään venäläismatkailijoita sekä venäläisten matkailua Suomeen ja etenkin venäläismatkailijoiden ostopotentiaalia sekä mieltymyksiä ostoksia kohtaan. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu myös ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta. Tässä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja haastateltavia valittiin satunnaisesti. Kyselyt tehtiin 2011 kesä-elokuun välisenä aikana ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tutkimuksen perusteella venäläismatkailijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tuotteiden ja palveluiden monipuolisuus, turvallisuus ja saatavuus. Palveluiden ja tuotteiden käyttöön vaikuttavat myös laatu, tuoteuutuudet, henkilökohtainen asiakaspalvelu sekä omalla äidinkielellään saatu palvelu. Tutkimuksen tuloksista kävi selvästi ilmi, että venäläismatkailijat olivat melko tyytyväisiä pääkaupunkialueen palveluihin ja tuotteisiin sekä yleiseen hintatasoon. Vastaajien näkökulmasta pääkaupunkialueen heikkouksiin kuuluvat venäjänkielisten mainosten riittämättömyys sekä asiakaspalvelun vähäisyys omalla äidinkielellään. Kehittämisehdotuksissa esitetään venäjänkielisen asiakaspalvelun parantamista sekä mainosmateriaalien tuottamista, markkinoinnillisen yhteistyön lisäämistä Venäjällä toimivien matkailuyritysten kanssa sekä palvelupakettien tuottamista venäläismatkailijoille.
Työstä hyötyy eniten toimeksiantaja, mutta siitä on hyötyä myös matkailuyrityksille, jotka toimivat pääkaupunkialueella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään venäläismatkailijoita sekä venäläisten matkailua Suomeen ja etenkin venäläismatkailijoiden ostopotentiaalia sekä mieltymyksiä ostoksia kohtaan. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu myös ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta. Tässä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja haastateltavia valittiin satunnaisesti. Kyselyt tehtiin 2011 kesä-elokuun välisenä aikana ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tutkimuksen perusteella venäläismatkailijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tuotteiden ja palveluiden monipuolisuus, turvallisuus ja saatavuus. Palveluiden ja tuotteiden käyttöön vaikuttavat myös laatu, tuoteuutuudet, henkilökohtainen asiakaspalvelu sekä omalla äidinkielellään saatu palvelu. Tutkimuksen tuloksista kävi selvästi ilmi, että venäläismatkailijat olivat melko tyytyväisiä pääkaupunkialueen palveluihin ja tuotteisiin sekä yleiseen hintatasoon. Vastaajien näkökulmasta pääkaupunkialueen heikkouksiin kuuluvat venäjänkielisten mainosten riittämättömyys sekä asiakaspalvelun vähäisyys omalla äidinkielellään. Kehittämisehdotuksissa esitetään venäjänkielisen asiakaspalvelun parantamista sekä mainosmateriaalien tuottamista, markkinoinnillisen yhteistyön lisäämistä Venäjällä toimivien matkailuyritysten kanssa sekä palvelupakettien tuottamista venäläismatkailijoille.
Työstä hyötyy eniten toimeksiantaja, mutta siitä on hyötyä myös matkailuyrityksille, jotka toimivat pääkaupunkialueella.