Perehdytyskansio K-market Vedolle
Laakso, Mari (2011)
Laakso, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdytyskansio K-market Vedon henkilökunnalle. Kansio on tarkoitettu pääasiassa uusien työntekijöiden sekä harjoittelijoiden perehdyttämisen ja työnopastuksen tueksi. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli antaa perehdyttämisestä mahdollisimman laaja ja kattava kuva.
Perehdytyskansioon koottiin tietoa muun muassa yrityksestä, sen toimintatavoista, työsuhde- ja turvallisuusasioista sekä työtehtävistä eri osastoilla. Tietoa kansioon kerättiin lähdekirjallisuuden lisäksi haastattelemalla kohdeyrityksen henkilökuntaa heidän työtehtävistään ja toimintatavoistaan omilla osastoillaan. Haastattelujen perusteella kansioon koottiin jokaiselle osastolle omat työtehtävänsä. Tavoitteena oli tehdä kansiosta uuden työntekijän näkökulmasta selkeä ja helppolukuinen.
Perehdytyskansio oli ennen valmistumistaan arvioitavana K-market Vedon henkilökunnalla sekä kauppiaalla. Lisäksi haastateltiin työntekijöitä, jotka oli viimeksi perehdytetty kohdeyritykseen ja joilla perehdyttäminen oli vielä tuoreessa muistissa. Saadun palautteen pohjalta kansion sisältöä vielä täydennettiin ja muokattiin. Perehdytyskansio pyrittiin pitämään kuitenkin hyvin tiiviinä, jotta sitä olisi miellyttävää lukea.
Kansiosta saatu palaute on ollut positiivista ja se tulee varmasti olemaan hyvä apuväline suullisen perehdyttämisen tueksi. Jatkokehityskohteina kansioon voisi lisätä työergonomiaa käsittelevän luvun sekä kansion loppuun liitteeksi perehdytyksen seurantalomakkeen. Toivon mukaan kansiolla on positiivisia vaikutuksia sekä uuden työntekijän työmotivaatioon että koko työyhteisön ilmapiiriin.
Perehdytyskansioon koottiin tietoa muun muassa yrityksestä, sen toimintatavoista, työsuhde- ja turvallisuusasioista sekä työtehtävistä eri osastoilla. Tietoa kansioon kerättiin lähdekirjallisuuden lisäksi haastattelemalla kohdeyrityksen henkilökuntaa heidän työtehtävistään ja toimintatavoistaan omilla osastoillaan. Haastattelujen perusteella kansioon koottiin jokaiselle osastolle omat työtehtävänsä. Tavoitteena oli tehdä kansiosta uuden työntekijän näkökulmasta selkeä ja helppolukuinen.
Perehdytyskansio oli ennen valmistumistaan arvioitavana K-market Vedon henkilökunnalla sekä kauppiaalla. Lisäksi haastateltiin työntekijöitä, jotka oli viimeksi perehdytetty kohdeyritykseen ja joilla perehdyttäminen oli vielä tuoreessa muistissa. Saadun palautteen pohjalta kansion sisältöä vielä täydennettiin ja muokattiin. Perehdytyskansio pyrittiin pitämään kuitenkin hyvin tiiviinä, jotta sitä olisi miellyttävää lukea.
Kansiosta saatu palaute on ollut positiivista ja se tulee varmasti olemaan hyvä apuväline suullisen perehdyttämisen tueksi. Jatkokehityskohteina kansioon voisi lisätä työergonomiaa käsittelevän luvun sekä kansion loppuun liitteeksi perehdytyksen seurantalomakkeen. Toivon mukaan kansiolla on positiivisia vaikutuksia sekä uuden työntekijän työmotivaatioon että koko työyhteisön ilmapiiriin.