Myyntilaskutusprosessin riskienhallinnan kehittäminen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelussa
Andsten, Anita (2011)
Andsten, Anita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitos laskutusosasto. Osaston ydinprosessi eli myyntilaskutusprosessi on nimeltään myynnistä suoritukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä riskienhallintasuunnitelma pääpainona valvonnan kehittäminen prosessissa kartoitetuille riskeille. Riskienhallintasuunnitelma pitää sisällään merkittävimpien riskien pienentämiseksi tehtävät toimenpiteet sekä niihin liittyvien valvontatoimenpiteiden kirjaamisen. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on myös riskienhallinnan esiintuominen kaikille prosessissa toimijoille.
Prosessin riskit on kartoitettu aiemmin tehtyjen prosessikuvausten pohjalta. Kartoituksen pohjalta riskit luokitellaan tutkimuksen yhteydessä merkittävyyden perusteella. Riskikartoituksen ohella tutkimuksessa käytetään apuna taloushallintopalvelun laskutus-osastolla tehtyjä ryhmähaastatteluja sekä prosessissa itsekin lähiesimiehenä toimivan tutkimuksen tekijän omaa havainnointia.
Riskienhallintasuunnitelman pohjana oleva riskikartoitus tehtiin syksyllä 2010. Riskien-hallintasuunnitelman teko aloitettiin keväällä 2011 käymällä aluksi läpi riskikartoitukset henkilöstön kanssa. Henkilöstön ryhmähaastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2011. Tutkimuksen yhteydessä tehty liitteenä oleva riskienhallintasuunnitelma on Word-pohjainen dokumentti, jonka toteutumista arvioidaan vuosittain laskutusosaston johtoryhmässä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että useisiin myyntilaskutusprosessin riskeihin liittyy inhimillisen virheen mahdollisuus. Pelisääntöjen noudattaminen ja ohjeiden ajantasaisuus korostuukin riskien valvontatoimenpiteitä kartoitettaessa. Myös esimiestyön tärkeyttä ei voi liikaa korostaa, jotta valvonta saadaan toimivaksi prosessin eri vaiheissa.
Osaston sisäisessä valvonnassa on tehdyn riskienhallintasuunnitelman ohella syytä hyödyntää palvelualueilla jo käytössä olevia tuloskortteja. Pelisääntöjen noudattamisen valvonnassa on hyödynnettävä myös toimivaa viikoittaista palaverikäytäntöä sekä normaalia esimiestyöhön kuuluvaa valvontaa. Myös tiedonkulkua tulee parantaa viestintää lisäämällä ja yhteisiä ohjeita päivittämällä.
Prosessin riskit on kartoitettu aiemmin tehtyjen prosessikuvausten pohjalta. Kartoituksen pohjalta riskit luokitellaan tutkimuksen yhteydessä merkittävyyden perusteella. Riskikartoituksen ohella tutkimuksessa käytetään apuna taloushallintopalvelun laskutus-osastolla tehtyjä ryhmähaastatteluja sekä prosessissa itsekin lähiesimiehenä toimivan tutkimuksen tekijän omaa havainnointia.
Riskienhallintasuunnitelman pohjana oleva riskikartoitus tehtiin syksyllä 2010. Riskien-hallintasuunnitelman teko aloitettiin keväällä 2011 käymällä aluksi läpi riskikartoitukset henkilöstön kanssa. Henkilöstön ryhmähaastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2011. Tutkimuksen yhteydessä tehty liitteenä oleva riskienhallintasuunnitelma on Word-pohjainen dokumentti, jonka toteutumista arvioidaan vuosittain laskutusosaston johtoryhmässä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että useisiin myyntilaskutusprosessin riskeihin liittyy inhimillisen virheen mahdollisuus. Pelisääntöjen noudattaminen ja ohjeiden ajantasaisuus korostuukin riskien valvontatoimenpiteitä kartoitettaessa. Myös esimiestyön tärkeyttä ei voi liikaa korostaa, jotta valvonta saadaan toimivaksi prosessin eri vaiheissa.
Osaston sisäisessä valvonnassa on tehdyn riskienhallintasuunnitelman ohella syytä hyödyntää palvelualueilla jo käytössä olevia tuloskortteja. Pelisääntöjen noudattamisen valvonnassa on hyödynnettävä myös toimivaa viikoittaista palaverikäytäntöä sekä normaalia esimiestyöhön kuuluvaa valvontaa. Myös tiedonkulkua tulee parantaa viestintää lisäämällä ja yhteisiä ohjeita päivittämällä.