Tuotteistaminen ja brändin rakentaminen aloittavan ICT-alan yrityksen kilpailukeinona.
Heiskanen, Suvi-Tuuli (2011)
Heiskanen, Suvi-Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116849
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Tampereen ammattikorkeakoulun tietotekniikan koulutusohjelman opiskelijoille perustettavalle osuuskunnalle ja sen tarkoituksena oli selvittää kilpailua alalla, sekä erilaisia erottautumis- ja kilpailukeinoja joita käyttämällä osuuskunta pärjää kilpailussa muihin alan yrityksiin nähden.
Teoriaosuudessa käydään läpi ICT-alan näkymiä suomessa sekä pohditaan palveluiden tuotteistamista, brändin rakentamista ja tiimityöskentelyä yrityksen kilpailukeinoina. Työssä käydään myös läpi erilaisia internetmarkkinoinnin keinoja kustannustehokkaaseen markkinointiin.
Työssä käy ilmi, että palveluiden konkretisointi, mielikuvien luominen ja tiimityöskentelyn tavoitteellisuuden myötä tuleva laadukas palvelu ovat tärkeitä tekijöitä mietittäessä yrityksen kilpailukykyä. Työssä käy myös ilmi, että kilpailu alalla on kovaa ja siksi kilpailukykyyn ja erottautumiskeinoihin kannattaa kiinnnittää huomiota jo yrityksen perustamisen alkuvaiheessa.
Työn tuloksena syntyi opas, jonka avulla perustettava osuuskunta voi päästä alkuun palveluidensa tuotteistamisessa ja brändin rakentamisessa, sekä tutustua tiimityöskentelyn eri muotoihin.
Teoriaosuudessa käydään läpi ICT-alan näkymiä suomessa sekä pohditaan palveluiden tuotteistamista, brändin rakentamista ja tiimityöskentelyä yrityksen kilpailukeinoina. Työssä käydään myös läpi erilaisia internetmarkkinoinnin keinoja kustannustehokkaaseen markkinointiin.
Työssä käy ilmi, että palveluiden konkretisointi, mielikuvien luominen ja tiimityöskentelyn tavoitteellisuuden myötä tuleva laadukas palvelu ovat tärkeitä tekijöitä mietittäessä yrityksen kilpailukykyä. Työssä käy myös ilmi, että kilpailu alalla on kovaa ja siksi kilpailukykyyn ja erottautumiskeinoihin kannattaa kiinnnittää huomiota jo yrityksen perustamisen alkuvaiheessa.
Työn tuloksena syntyi opas, jonka avulla perustettava osuuskunta voi päästä alkuun palveluidensa tuotteistamisessa ja brändin rakentamisessa, sekä tutustua tiimityöskentelyn eri muotoihin.