Asiakkaiden kokemuksia kotihoidon palveluista
Häkkänen, Marja (2011)
Häkkänen, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216947
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään eteläsuomalaisen kaupungin kotihoidon asiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta. Tutkittavan kaupungin kotihoidossa on ollut viime vuosina paljon muutoksia. Tällä tutkimuksella halutaan selvittää asiakkaiden kokemuksia muutosten jälkeen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohderyhmä muodostui kahdeksasta erään eteläsuomalaisen kaupungin kotihoidon asiakkaasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin lokakuussa 2010.
Kotihoidon laatua pidettiin yleisesti hyvänä. Palvelun sisältöön ja riittävyyteen oltiin pääosin tyytyväisiä. Haastatellut toivoivat, että sovittuja käyntiaikoja noudatettaisi paremmin ja hoitajien vaihtuvuus olisi vähäistä. Työntekijöitä pidettiin yleisesti ystävällisinä, luotettavina ja ammattitaitoisina. Asiakkaat kokivat turvalliseksi sen, että heidän luonaan käydään ja he pystyvät luottamaan henkilökuntaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohderyhmä muodostui kahdeksasta erään eteläsuomalaisen kaupungin kotihoidon asiakkaasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin lokakuussa 2010.
Kotihoidon laatua pidettiin yleisesti hyvänä. Palvelun sisältöön ja riittävyyteen oltiin pääosin tyytyväisiä. Haastatellut toivoivat, että sovittuja käyntiaikoja noudatettaisi paremmin ja hoitajien vaihtuvuus olisi vähäistä. Työntekijöitä pidettiin yleisesti ystävällisinä, luotettavina ja ammattitaitoisina. Asiakkaat kokivat turvalliseksi sen, että heidän luonaan käydään ja he pystyvät luottamaan henkilökuntaan.