Vapaan kentän teatteriryhmien vientiä edistävän markkinoinnin kehittämishanke : tapaus Theaterszene Europa
Nyman, Hanna (2011)
Nyman, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia suunnitelma vapaan kentän teatteriryhmien vientiä edistävän markkinoinnin kehittämiseksi. Tapausesimerkkinä käytettiin Kölnissä keväällä 2010 järjestetty Theaterszene Europa -festivaali, jolle osallistui kuusi suomalaista teatteriryhmää.
Kehittämistehtävää lähestyttiin business-to-business-markkinoinnin näkökulmasta, sillä tarkastelun kohteena on esityksen markkinointi ulkomaalaiselle festivaalille tai muulle taideorganisaatiolle, ei suoraan kuluttajalle. Aineisto kehittämistyön pohjaksi on kerätty kirjallisuudesta, haastattelemalla festivaalille osallistuneita ryhmiä ja festivaalijärjestäjiä, tutustumalla teatteriryhmiltä saatuun markkinointimateriaaliin ja havainnoimalla ryhmien toimintaa festivaalilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja dokumenttianalyysin keinoin.
Tuloksista ilmeni, että markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa on kehitettävää. Ryhmät esiintyisivät mielellään enemmän ulkomailla, mutta tähän pyritään vain harvoin järjestelmällisesti. Myös markkinointimateriaaleissa on kehitettävää. Suomesta löytyy ulkomaalaistenkin näkökulmasta kiinnostavaa teatteria, mutta se tulee saada tarkoituksenmukaisesti potentiaalisten ostajien tietoisuuteen.
Tulosten perusteella kehittämissuunnitelmaan valikoitui kymmenen osa-aluetta, joihin huomiota kiinnittämällä vapaan kentän teatteriryhmät voivat tehostaa vientiä edistävää markkinointiaan: pitkäjänteisyys, kohderyhmäajattelu, markkinointimateriaalit, verkkosivut, demoesitykset, kotimainen verkostoituminen, investointiajattelu, festivaalivierailun ennakkovalmistelut, aktiivisuus festivaalilla ja henkilöstöresurssit.
Kehittämistehtävää lähestyttiin business-to-business-markkinoinnin näkökulmasta, sillä tarkastelun kohteena on esityksen markkinointi ulkomaalaiselle festivaalille tai muulle taideorganisaatiolle, ei suoraan kuluttajalle. Aineisto kehittämistyön pohjaksi on kerätty kirjallisuudesta, haastattelemalla festivaalille osallistuneita ryhmiä ja festivaalijärjestäjiä, tutustumalla teatteriryhmiltä saatuun markkinointimateriaaliin ja havainnoimalla ryhmien toimintaa festivaalilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja dokumenttianalyysin keinoin.
Tuloksista ilmeni, että markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa on kehitettävää. Ryhmät esiintyisivät mielellään enemmän ulkomailla, mutta tähän pyritään vain harvoin järjestelmällisesti. Myös markkinointimateriaaleissa on kehitettävää. Suomesta löytyy ulkomaalaistenkin näkökulmasta kiinnostavaa teatteria, mutta se tulee saada tarkoituksenmukaisesti potentiaalisten ostajien tietoisuuteen.
Tulosten perusteella kehittämissuunnitelmaan valikoitui kymmenen osa-aluetta, joihin huomiota kiinnittämällä vapaan kentän teatteriryhmät voivat tehostaa vientiä edistävää markkinointiaan: pitkäjänteisyys, kohderyhmäajattelu, markkinointimateriaalit, verkkosivut, demoesitykset, kotimainen verkostoituminen, investointiajattelu, festivaalivierailun ennakkovalmistelut, aktiivisuus festivaalilla ja henkilöstöresurssit.