Yritys X:n Kokous- ja juhlapalvelujen myyntitoimintojen ja markkinoinnin kehittäminen
Laivamaa, Minna; Rantala, Mari (2009)
Laivamaa, Minna
Rantala, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103876
Tiivistelmä
Yritys X:n Kokous- ja juhlapalvelut kuuluu pääkaupunkiseudulla toimivan yrityksen catering –
palvelujen yksikköön. Kokous- ja juhlapalvelut myy pääsääntöisesti juhla- ja kokoustarjoiluja asiakkaiden omiin tiloihin, Kokous- ja juhlapalvelujen kautta vuokrattaviin tiloihin ja muihin ulkopuolisiin tiloihin. Asiakkaina ovat kaupungin eri virastot ja laitokset sekä niiden vieraat, ja yksityisen sektorin asiakkaina yritykset, yhteisöt sekä yksityishenkilöt. Toiminta on tällä hetkellä aktiivista, mutta jonkin verran tehotonta. Selkeiden suunnitelmien ja markkinointistrategian puute on vaikeuttanut toiminnan kehittämistä.
Jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa juhlapalvelutoiminnan haasteet menestymiselle ovat kovat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Yritys X:n Kokous- ja juhlapalvelujen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen vastaamaan nykypäivän haasteita.
Tavoitteena myyntitoiminnan kehittämiselle oli luoda toimintamalli, joka mahdollistaa tehokkaan, luotettavan ja seurattavissa olevan myyntitoiminnon. Markkinoinnin kehittämisen pääasiallisena tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, jonka avulla myyntiä saataisiin kasvatettua.
Opinnäytetyö on kehittämistyyppinen, ja menetelminä on käytetty nykytilanteen analysointia, haastatteluita sekä ryhmätöitä. keskeisimpiä lähteitä olivat ravintolapäällikön haastattelu, Internet sekä alan kirjallisuus. Kokous – ja juhlapalvelujen liikeidea täsmennettiin, ja suunniteltiin myynti- ja markkinointistrategia. Myyntitoimintoja kehitettiin miettimällä ideoita tuotteiston suunnitteluun ja hinnoitteluun, myyntihenkilöstön tuotetuntemuksen lisäämiseen sekä asiakassuhteen hoito-ohjelmaan. Keinoja mietittiin myös käytössä olevan myyntijärjestelmän tehokkaampaan hyödyntämiseen. Markkinointiin kehitettiin kanta-asiakasohjelma ja tehtiin markkinointisuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi todellisia ja konkreettisia apukeinoja myynti- ja markkinointitoiminnan kehittämiseen. Välineet tehokkaalle myyntityölle on olemassa, ongelmaksi jää ajan riittämättömyys suunnitteluun ja henkilöstön ammatillisen koulutuksen puute. Lopputuloksena voidaan todeta, että myyntitoiminnot vaativat oman prosessin määrittämistä ja markkinoinnin sopeuttamista omistajayrityksen kattomarkkinoinnin sapluunaan. Markkinointisuunnitelma on annettu Kokous- ja juhlapalvelujen käyttöön ja tällä hetkellä sitä integroidaan toimintaan.
palvelujen yksikköön. Kokous- ja juhlapalvelut myy pääsääntöisesti juhla- ja kokoustarjoiluja asiakkaiden omiin tiloihin, Kokous- ja juhlapalvelujen kautta vuokrattaviin tiloihin ja muihin ulkopuolisiin tiloihin. Asiakkaina ovat kaupungin eri virastot ja laitokset sekä niiden vieraat, ja yksityisen sektorin asiakkaina yritykset, yhteisöt sekä yksityishenkilöt. Toiminta on tällä hetkellä aktiivista, mutta jonkin verran tehotonta. Selkeiden suunnitelmien ja markkinointistrategian puute on vaikeuttanut toiminnan kehittämistä.
Jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa juhlapalvelutoiminnan haasteet menestymiselle ovat kovat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Yritys X:n Kokous- ja juhlapalvelujen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen vastaamaan nykypäivän haasteita.
Tavoitteena myyntitoiminnan kehittämiselle oli luoda toimintamalli, joka mahdollistaa tehokkaan, luotettavan ja seurattavissa olevan myyntitoiminnon. Markkinoinnin kehittämisen pääasiallisena tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, jonka avulla myyntiä saataisiin kasvatettua.
Opinnäytetyö on kehittämistyyppinen, ja menetelminä on käytetty nykytilanteen analysointia, haastatteluita sekä ryhmätöitä. keskeisimpiä lähteitä olivat ravintolapäällikön haastattelu, Internet sekä alan kirjallisuus. Kokous – ja juhlapalvelujen liikeidea täsmennettiin, ja suunniteltiin myynti- ja markkinointistrategia. Myyntitoimintoja kehitettiin miettimällä ideoita tuotteiston suunnitteluun ja hinnoitteluun, myyntihenkilöstön tuotetuntemuksen lisäämiseen sekä asiakassuhteen hoito-ohjelmaan. Keinoja mietittiin myös käytössä olevan myyntijärjestelmän tehokkaampaan hyödyntämiseen. Markkinointiin kehitettiin kanta-asiakasohjelma ja tehtiin markkinointisuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi todellisia ja konkreettisia apukeinoja myynti- ja markkinointitoiminnan kehittämiseen. Välineet tehokkaalle myyntityölle on olemassa, ongelmaksi jää ajan riittämättömyys suunnitteluun ja henkilöstön ammatillisen koulutuksen puute. Lopputuloksena voidaan todeta, että myyntitoiminnot vaativat oman prosessin määrittämistä ja markkinoinnin sopeuttamista omistajayrityksen kattomarkkinoinnin sapluunaan. Markkinointisuunnitelma on annettu Kokous- ja juhlapalvelujen käyttöön ja tällä hetkellä sitä integroidaan toimintaan.