Autismin kirjon lapsen valmistaminen hoitotoimenpiteisiin : Ohjeistus hoitohenkilökunnalle ohjausmateriaalin tekemiseen
Adamson, Sirkkuliisa; Heiska, Birgitta (2011)
Adamson, Sirkkuliisa
Heiska, Birgitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317055
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä ohjeistus Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hoitohenkilökunnalle, kun he valmistavat autismin kirjon lasta painon-, pituuden- ja verenpaineenmittauksen, sydämen auskultoinnin sekä verinäytteen- ja EKG:n ottamisen eri vaiheisiin. Opinnäytetyömme tehtävänä oli selvittää, mitä hoitohenkilökunnan tulee huomioida autismin kirjon lapsen valmistamisessa hoitotoimenpiteisiin ja miten ohjausmateriaalin avulla voidaan tukea autismin kirjon lasta ohjaustilanteessa.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tuotoksena on ohjeistus hoitohenkilökunnalle ohjausmateriaalin tekemiseen.
Autismikirjon lapsen valmistaminen hoitotoimenpiteisiin vaatii hoitohenkilökunnalta tietämystä lapsen yksilöllisestä kehitystasosta ja ymmärryksestä. Ohjauksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon lapsen aistierikoisuudet, jotka voivat rajoittaa suuresti ohjauksen onnistumista. Ohjauksen aikana hoitotoimenpiteet tulee käydä lapsen kanssa läpi vaihe vaiheelta hänelle sopivan ohjausmateriaalin avulla. Ohjeistuksen avulla hoitohenkilökunta voi tehdä yhdessä autismin kirjon lapsen kanssa henkilökohtaisen ohjausmateriaalin, jossa huomioidaan lapsen yksilöllisyys.
Kehittämisehdotuksenamme on jatkossa selvittää, onko hoitohenkilökunta käyttänyt tekemäämme ohjeistusta suunnitellessaan ohjausmateriaalia autismin kirjon lapselle hoitotoimenpiteisiin valmistamista varten. Toisena kehitysehdotuksenamme on koulutustilaisuuden järjestäminen autismin kirjon lasten vanhemmille hoitotoimenpiteiden eri vaiheista ja niihin tarvittavista välineistä. Saadun tiedon avulla lasten vanhemmat kykenisivät tekemään yhdessä oman lapsensa kanssa yksilöllisen ohjausmateriaalin helpottamaan hoitotoimenpiteisiin valmistautumisessa. Koulutustilaisuutta voisi hyödyntää myös autismin kirjon lasten kanssa työskentelevälle perusterveydenhuollon hoitohenkilökunnalle.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tuotoksena on ohjeistus hoitohenkilökunnalle ohjausmateriaalin tekemiseen.
Autismikirjon lapsen valmistaminen hoitotoimenpiteisiin vaatii hoitohenkilökunnalta tietämystä lapsen yksilöllisestä kehitystasosta ja ymmärryksestä. Ohjauksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon lapsen aistierikoisuudet, jotka voivat rajoittaa suuresti ohjauksen onnistumista. Ohjauksen aikana hoitotoimenpiteet tulee käydä lapsen kanssa läpi vaihe vaiheelta hänelle sopivan ohjausmateriaalin avulla. Ohjeistuksen avulla hoitohenkilökunta voi tehdä yhdessä autismin kirjon lapsen kanssa henkilökohtaisen ohjausmateriaalin, jossa huomioidaan lapsen yksilöllisyys.
Kehittämisehdotuksenamme on jatkossa selvittää, onko hoitohenkilökunta käyttänyt tekemäämme ohjeistusta suunnitellessaan ohjausmateriaalia autismin kirjon lapselle hoitotoimenpiteisiin valmistamista varten. Toisena kehitysehdotuksenamme on koulutustilaisuuden järjestäminen autismin kirjon lasten vanhemmille hoitotoimenpiteiden eri vaiheista ja niihin tarvittavista välineistä. Saadun tiedon avulla lasten vanhemmat kykenisivät tekemään yhdessä oman lapsensa kanssa yksilöllisen ohjausmateriaalin helpottamaan hoitotoimenpiteisiin valmistautumisessa. Koulutustilaisuutta voisi hyödyntää myös autismin kirjon lasten kanssa työskentelevälle perusterveydenhuollon hoitohenkilökunnalle.