Pienryhmätoiminta Tulkkilan päiväkodissa
Lundgren, Laura; Erkkilä, Henna (2011)
Lundgren, Laura
Erkkilä, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916335
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Tulkkilan päiväkodin pienryhmätoimintaa ja eritoten sen muutosvaihetta. Halusimme tietää, miksi pienryhmätoiminta on päädytty aloittamaan ja miten toiminta päiväkodissa käynnistettiin. Tulkkilan päiväkodissa aloitettiin pienryhmätoiminta vuonna 2007. Halusimme tutkia pienryhmätoiminnan vaikutuksia lasten käyttäytymiseen ja työntekijöiden jaksamiseen.
Opinnäytetyössämme käytimme kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytimme tiedon keruussa teemahaastattelua ja kyselyä apunamme. Aineistona haastattelujen lisäksi meillä oli teoriapohjaa kirjoista, lehdistä sekä Internetistä. Toteutimme myös vanhemmille kyselyt pienryhmätoimintaan liittyen. Etsimme aluksi teoriatietoa aiheestamme, jonka pohjalta suunnittelimme teemahaastattelun rungon.
Haastattelutilanteet sujuivat rauhallisesti ja aikataulussa. Tutkimuksen tulokset haastattelujen pohjalta olivat odotettuja. Tuloksista kävi ilmi, että pienryhmätoiminta on tuonut paljon positiivisia vaikutuksia päiväkodin arkeen. Pienryhmätoiminta on muuttanut lasten käyttäytymistä hyvällä tavalla ja se on motivoinut työntekijöitä hyödyntämään uutta pienryhmätoimintamallia työssään. Opinnäytetyömme on informatiivinen teksti Tulkkilan päiväkodin vanhemmille. Se on lisäksi työntekijöille konkreettinen tuotos heidän tekemästään työstä lasten hyväksi.
Opinnäytetyössämme käytimme kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytimme tiedon keruussa teemahaastattelua ja kyselyä apunamme. Aineistona haastattelujen lisäksi meillä oli teoriapohjaa kirjoista, lehdistä sekä Internetistä. Toteutimme myös vanhemmille kyselyt pienryhmätoimintaan liittyen. Etsimme aluksi teoriatietoa aiheestamme, jonka pohjalta suunnittelimme teemahaastattelun rungon.
Haastattelutilanteet sujuivat rauhallisesti ja aikataulussa. Tutkimuksen tulokset haastattelujen pohjalta olivat odotettuja. Tuloksista kävi ilmi, että pienryhmätoiminta on tuonut paljon positiivisia vaikutuksia päiväkodin arkeen. Pienryhmätoiminta on muuttanut lasten käyttäytymistä hyvällä tavalla ja se on motivoinut työntekijöitä hyödyntämään uutta pienryhmätoimintamallia työssään. Opinnäytetyömme on informatiivinen teksti Tulkkilan päiväkodin vanhemmille. Se on lisäksi työntekijöille konkreettinen tuotos heidän tekemästään työstä lasten hyväksi.