Maininki - elämää saarissa : paikallislehden lukijatutkimus
Grönlund, Minna (2011)
Grönlund, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517187
Tiivistelmä
Maininki on pirteä paikallislehti, joka jaetaan Hirvensalon, Satavan ja Kakskerran alueen yksityistalouksiin ja organisaatioihin Maininki-lehdestä toteutettiin lukijatutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää lukijoiden lukutottumuksia sekä näkemyksiä ja kokemuksia lehden sisällöstä ja ulkoasusta. Lukijoilta toivottiin myös juttuvinkkejä ja mielipiteitä mainonnasta. Lukijatutkimuksen toimeksiantaja oli Maininki-lehden perustaja ja päätoimittaja Pirjo Huttunen.
Tutkimuksen tietoperustana oli lukijatyytyväisyys. Vastauksia peilattiin alueen yhteisöllisyyden tuntemuksiin ja toisaalta paikallislehtiin ja markkinointiin lähialueilla. Maininki-lehden lukijatyytyväisyystutkimus toteutettiin verkkokyselynä 7.-17.10.2010 lehden internet-sivuston kautta. Tutkimukseen vastasi 57 lukijaa. Vähimmäistavoite oli 50 vastausta, joten tutkimus onnistui kohtuullisesti. Tutkimusta mainostettiin lokakuun alussa ilmestyneessä lehdessä ja Mainingin Facebook-sivustolla. Mielipidetutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysymyksiin saattoi vastata vapaasti omin sanoin tai valitsemalla valmiista strukturoiduista vaihtoehdoista mieluisimmat. Kysymykset olivat selkeitä ja helppotajuisia
Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsityksiä Mainingin tarpeellisuudesta. Lehti on tärkeä ja pidetty paikallinen tiedonvälittäjä. Sen sisältöön ja ulkoasuun ollaan tyytyväisiä. Mainingin mainokset muistettiin hyvin. Mainonnan osuus oli tässä tutkimuksessa tärkeää, koska lehden toiminta rahoitetaan pelkästään mainosmyynnillä.
Tutkimuksen perustella voi todeta, että Mainingin kannattaa jatkaa valitsemallaan tavalla. Paikallinen lehti tukee alueen asukkaiden yhteisöllisyyden kokemuksia. Oman alueen ajankohtaiset asiat kiinnostavat. Suosituin lehden osio oli odotetusti Kuukauden saarelainen –juttu. Elämä saarissa jatkuu ja Mainingin tulevaisuus näyttää valoisalta. Mainostajille Maininki on järkevä media, jossa mainoksilla on hyvä huomioarvo.
Tutkimuksen tietoperustana oli lukijatyytyväisyys. Vastauksia peilattiin alueen yhteisöllisyyden tuntemuksiin ja toisaalta paikallislehtiin ja markkinointiin lähialueilla. Maininki-lehden lukijatyytyväisyystutkimus toteutettiin verkkokyselynä 7.-17.10.2010 lehden internet-sivuston kautta. Tutkimukseen vastasi 57 lukijaa. Vähimmäistavoite oli 50 vastausta, joten tutkimus onnistui kohtuullisesti. Tutkimusta mainostettiin lokakuun alussa ilmestyneessä lehdessä ja Mainingin Facebook-sivustolla. Mielipidetutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysymyksiin saattoi vastata vapaasti omin sanoin tai valitsemalla valmiista strukturoiduista vaihtoehdoista mieluisimmat. Kysymykset olivat selkeitä ja helppotajuisia
Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsityksiä Mainingin tarpeellisuudesta. Lehti on tärkeä ja pidetty paikallinen tiedonvälittäjä. Sen sisältöön ja ulkoasuun ollaan tyytyväisiä. Mainingin mainokset muistettiin hyvin. Mainonnan osuus oli tässä tutkimuksessa tärkeää, koska lehden toiminta rahoitetaan pelkästään mainosmyynnillä.
Tutkimuksen perustella voi todeta, että Mainingin kannattaa jatkaa valitsemallaan tavalla. Paikallinen lehti tukee alueen asukkaiden yhteisöllisyyden kokemuksia. Oman alueen ajankohtaiset asiat kiinnostavat. Suosituin lehden osio oli odotetusti Kuukauden saarelainen –juttu. Elämä saarissa jatkuu ja Mainingin tulevaisuus näyttää valoisalta. Mainostajille Maininki on järkevä media, jossa mainoksilla on hyvä huomioarvo.