Toimiva sisäinen viestintä
Halttunen, Kati (2011)
Halttunen, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116836
Tiivistelmä
Jokainen yritys tarvitsee viestintää toimiakseen. Viestintää tarvitaan muun muassa siihen, että esimies perehdyttää uuden tulokkaan tämän työnkuvaan, toimitusjohtaja kertoo yrityksen arvoista henkilöstölle ja työkaverit vaihtavat ajatuksiaan palavereissa.
Tehokas ja toimiva sisäinen viestintä voi toimia yrityksen kilpailuvalttina. Ongelmat yrityksen sisäisessä viestinnässä heijastuvat yleisesti yrityksen toimintaan, ja voi olla suureksi haitaksi yritykselle. Sisäisen viestinnän toimivuudella on osoitettu olevan myös positiivista vaikutusta henkilöstön työtyytyväisyyteen. Huomioitavaa on, että työssään viihtyvät henkilöt ovat tehokkaampia ja sitoutuneempia.
Nopeasti muuttuvassa työympäristössä on viestinnällä aivan erityinen merkitys. Toimiva sisäinen viestintä tehostaa etenkin projektiluontoista työtä tekevän yrityksen toimintaa. Tehoton viestintä taas hidastaa ja vaikeuttaa työntekoa. Olennaista on, että viestintä omalta osaltaan edesauttaa tehokasta ja sujuvaa työntekoa. Viestintä tukee myös työyhteisön tavoitteiden saavuttamista ja tuloksen tekoa (Åberg 2006, 96).
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli pieni yritys, jonka toiminta on projektiluonteista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja siihen, miten toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää voidaan kehittää. Sisäisen viestinnän kehittäminen muodostuu pienistä palasista, ja sen kehittämiseen tarvitaan koko työyhteisön panos.
Opinnäytetyössä käsitellään sisäistä viestintää teoreettisesta näkökulmasta. Koska toimeksiantajayrityksen toiminta on projektiluontoista, käsitellään myös projektiviestinnän elementtejä tässä opinnäytetyössä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään muutos- ja kriisiviestintää sisäisen viestinnän näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman käytännönläheisiä kehitysideoita.
Tehokas ja toimiva sisäinen viestintä voi toimia yrityksen kilpailuvalttina. Ongelmat yrityksen sisäisessä viestinnässä heijastuvat yleisesti yrityksen toimintaan, ja voi olla suureksi haitaksi yritykselle. Sisäisen viestinnän toimivuudella on osoitettu olevan myös positiivista vaikutusta henkilöstön työtyytyväisyyteen. Huomioitavaa on, että työssään viihtyvät henkilöt ovat tehokkaampia ja sitoutuneempia.
Nopeasti muuttuvassa työympäristössä on viestinnällä aivan erityinen merkitys. Toimiva sisäinen viestintä tehostaa etenkin projektiluontoista työtä tekevän yrityksen toimintaa. Tehoton viestintä taas hidastaa ja vaikeuttaa työntekoa. Olennaista on, että viestintä omalta osaltaan edesauttaa tehokasta ja sujuvaa työntekoa. Viestintä tukee myös työyhteisön tavoitteiden saavuttamista ja tuloksen tekoa (Åberg 2006, 96).
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli pieni yritys, jonka toiminta on projektiluonteista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja siihen, miten toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää voidaan kehittää. Sisäisen viestinnän kehittäminen muodostuu pienistä palasista, ja sen kehittämiseen tarvitaan koko työyhteisön panos.
Opinnäytetyössä käsitellään sisäistä viestintää teoreettisesta näkökulmasta. Koska toimeksiantajayrityksen toiminta on projektiluontoista, käsitellään myös projektiviestinnän elementtejä tässä opinnäytetyössä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään muutos- ja kriisiviestintää sisäisen viestinnän näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman käytännönläheisiä kehitysideoita.