Turun ruokaravintoloiden kilpailukenttä : itsenäisten ravintoloiden näkökulmia
Ranne, Anniina (2011)
Ranne, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417149
Tiivistelmä
Turun ravintolatarjonta on laaja, sillä ravintoloita on asukkaita kohden suhteellisesti enemmän kuin Suomen muissa kaupungeissa. Turun Osuuskaupalla on merkittävä rooli Turun ravintolakentässä sen markkinaosuuden ollessa 20%.
Turun Osuuskauppaan kuuluvilla ravintoloilla on takanaan suuri ja vahva ketju, millä on merkittävä rooli ravintoloiden kilpailukyvyn kannalta. Ketjuuntumisen hyötyinä ovat usein pitkän tähtäimen suunnitelmat, mahdollisuudet suuriin investointeihin ja markkinointi. Yksityisten, pienten ravintoloiden johtajien aika kuluu usein päivittäisiin töihin, jolloin ravintolan kehittäminen kärsii. Opinnäytetyössäni esitellään markkinointimixin avulla eri kilpailukyvykkyyteen vaikuttavia tekijöitä, mitkä ovat päteviä sekä ketju- että yksityisillä ravintoloilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kilpailuetujen eroja yksityisten ja ketjuravintoloiden välillä. Menetelmänä käytettiin yksityisten ravintoloiden johtohenkilökunnalle suunnattua kyselyä. Tulokset vahvistivat käsitystä suurten ketjuravintoloiden kilpailueduista. Tuloksista voidaan myös päätellä pääomalla olevan erittäin suuri merkitys ravintolan kilpailueduissa. Yksityisten ravintoloiden tärkein kilpailuetu on yksilöllisyys. Sen sijaan markkinoinnissa, brändäyksessä ja standardoinnissa koettiin olevan parantamisen varaa. Näistä kaikki vaativat suurempia investointeja.
Turun Osuuskauppaan kuuluvilla ravintoloilla on takanaan suuri ja vahva ketju, millä on merkittävä rooli ravintoloiden kilpailukyvyn kannalta. Ketjuuntumisen hyötyinä ovat usein pitkän tähtäimen suunnitelmat, mahdollisuudet suuriin investointeihin ja markkinointi. Yksityisten, pienten ravintoloiden johtajien aika kuluu usein päivittäisiin töihin, jolloin ravintolan kehittäminen kärsii. Opinnäytetyössäni esitellään markkinointimixin avulla eri kilpailukyvykkyyteen vaikuttavia tekijöitä, mitkä ovat päteviä sekä ketju- että yksityisillä ravintoloilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kilpailuetujen eroja yksityisten ja ketjuravintoloiden välillä. Menetelmänä käytettiin yksityisten ravintoloiden johtohenkilökunnalle suunnattua kyselyä. Tulokset vahvistivat käsitystä suurten ketjuravintoloiden kilpailueduista. Tuloksista voidaan myös päätellä pääomalla olevan erittäin suuri merkitys ravintolan kilpailueduissa. Yksityisten ravintoloiden tärkein kilpailuetu on yksilöllisyys. Sen sijaan markkinoinnissa, brändäyksessä ja standardoinnissa koettiin olevan parantamisen varaa. Näistä kaikki vaativat suurempia investointeja.