Tapahtumamarkkinointi Suomessa ja alaan vaikuttavat trendit sekä megasignaalit
Törmä, Elina (2011)
Törmä, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517234
Tiivistelmä
Muutokset taloudellisessa ympäristössä vaikuttavat suuresti yritysten tapahtumamarkkinoinnin käyttöön markkinointiviestinnän keinona. Tapahtumatuotantoyritysten on oltava valmiina kohtaamaan niin hyvät kuin huonotkin ajat tulevaisuudessa. Tässä opinnäytetyössä rakennetaan Oy Eventforum Finland Ab:lle kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota strategiatyön tueksi.
Työn teoriaosassa tutustutaan markkinointiviestintään sekä markkinoinnin kehityskulkuun pelkkien tuotteiden myynnistä asiakaslähtöisyyden aikaan asti. Tärkeän osan teoriaa muodostaa tapahtumamarkkinointi, johon tutustutaan tapahtumaprosessin esittelyn sekä tapahtumamarkkinoinnin kehityksen kautta. Teoriaosuus päättyy hiljaisten signaalien sekä megatrendien perusteisiin.
Empiriaosassa rakennetaan XX- tulevaisuustaulukko, joka jakautuu kolmeen skenaarioon. Ensimmäinen skenaario on positiivinen, haluttu tulevaisuus. Toinen skenaario on neutraali eikä aiheuta suuria muutoksia Oy Eventforum Finland Ab:n toimintaan. Skenaario C on tulevaisuuksista negatiivisin ja vältettävin.
Oy Eventforum Finland Ab voi hyödyntää skenaarioita sellaisinaan strategiatyön apuna tai ideoinnin työkaluna, sillä esitetyt trendit ja megatrendit voivat yksinään tuoda ideoita uusista palvelukokonaisuuksista, joilla asiakaskokemuksesta voidaan tehdä entistä parempi. Työssä esitetyt trendit ja megatrendit ovat tärkeitä myös siksi, että ne edustavat niitä tulevaisuuden palveluita ja asioita, joita asiakkaat tulevat Eventforumilta vaatimaan tapahtumiensa yhteydessä.
Työn teoriaosassa tutustutaan markkinointiviestintään sekä markkinoinnin kehityskulkuun pelkkien tuotteiden myynnistä asiakaslähtöisyyden aikaan asti. Tärkeän osan teoriaa muodostaa tapahtumamarkkinointi, johon tutustutaan tapahtumaprosessin esittelyn sekä tapahtumamarkkinoinnin kehityksen kautta. Teoriaosuus päättyy hiljaisten signaalien sekä megatrendien perusteisiin.
Empiriaosassa rakennetaan XX- tulevaisuustaulukko, joka jakautuu kolmeen skenaarioon. Ensimmäinen skenaario on positiivinen, haluttu tulevaisuus. Toinen skenaario on neutraali eikä aiheuta suuria muutoksia Oy Eventforum Finland Ab:n toimintaan. Skenaario C on tulevaisuuksista negatiivisin ja vältettävin.
Oy Eventforum Finland Ab voi hyödyntää skenaarioita sellaisinaan strategiatyön apuna tai ideoinnin työkaluna, sillä esitetyt trendit ja megatrendit voivat yksinään tuoda ideoita uusista palvelukokonaisuuksista, joilla asiakaskokemuksesta voidaan tehdä entistä parempi. Työssä esitetyt trendit ja megatrendit ovat tärkeitä myös siksi, että ne edustavat niitä tulevaisuuden palveluita ja asioita, joita asiakkaat tulevat Eventforumilta vaatimaan tapahtumiensa yhteydessä.