ERITYISRYHMIEN ASUMISPALVELUJEN GENEERINEN HANKINTAMALLI : case -tapauksena asumispalvelut Satakunnassa
Löytökorpi, Kari (2011)
Löytökorpi, Kari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asumispalvelujen geneerinen hankintamalli, case-tapauksena erityisryhmien asumispalvelut Satakunnassa. Erityisryhmien asumispal-velulla tarkoitetaan tuettua asumista ja sen yhteyteen liitettäviä palveluita. Erityis-ryhmien asumispalveluiden geneerinen hankintamalli- opinnäyteprojekti liittyy ALVA- kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien ja muiden erityisryhmien asu-mispalveluiden laadunhallinnan kehittämishankkeeseen.
ALVA- hanke on kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien ja muiden erityis-ryhmien asumispalveluiden laadunhallinnan kehittämishanke. Opinnäytetyössä on mallinnettu asumispalvelujen hankintaprosessiin tapaa, joka huomioi asiakkaan aseman nykyistä käytäntöä paremmin. Työssä tuodaan esiin seikkoja, joiden tulisi lähtökohtaisesti ohjata erityisryhmien asumispalvelujen hankintaa. Nämä seikat on saatu esiin kirjallisuudesta sekä ALVA- hankkeen workshop-työskentelyn.
Asiakaskeskeisyys ja asiakkaiden valinnan mahdollisuuksien lisääminen on nouse-massa keskiöön julkisten hyvinvointi-palvelujen järjestämisessä ja johtamisessa. Taustalla on yleiseurooppalaisia kehityssuuntia. EU:n palvelu- ja potilasliikkuvuus-direktiivit, joiden määräyksiä on otettu huomioon mm. toukokuussa 2010 voimaan-tulleessa terveydenhuoltolaissa. Asumisen sekä palveluiden tulisi perustua ihmiskäsi-tykselle, jossa nähdään yksilön omat kyvyt ja valinnanmahdollisuudet. Asiakaskes-keisyyteen siirtyminen on pitkä muutosprosessi ja se vaatii toimintatapojen ja – mallien uudelleen arviointia ja muutosta. Opinnäytetyön tuotos geneerinen hankintamalli on koonnut malliksi asiakkaan asemaa huomioivia hyviä käytäntöjä.
ALVA- hanke on kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien ja muiden erityis-ryhmien asumispalveluiden laadunhallinnan kehittämishanke. Opinnäytetyössä on mallinnettu asumispalvelujen hankintaprosessiin tapaa, joka huomioi asiakkaan aseman nykyistä käytäntöä paremmin. Työssä tuodaan esiin seikkoja, joiden tulisi lähtökohtaisesti ohjata erityisryhmien asumispalvelujen hankintaa. Nämä seikat on saatu esiin kirjallisuudesta sekä ALVA- hankkeen workshop-työskentelyn.
Asiakaskeskeisyys ja asiakkaiden valinnan mahdollisuuksien lisääminen on nouse-massa keskiöön julkisten hyvinvointi-palvelujen järjestämisessä ja johtamisessa. Taustalla on yleiseurooppalaisia kehityssuuntia. EU:n palvelu- ja potilasliikkuvuus-direktiivit, joiden määräyksiä on otettu huomioon mm. toukokuussa 2010 voimaan-tulleessa terveydenhuoltolaissa. Asumisen sekä palveluiden tulisi perustua ihmiskäsi-tykselle, jossa nähdään yksilön omat kyvyt ja valinnanmahdollisuudet. Asiakaskes-keisyyteen siirtyminen on pitkä muutosprosessi ja se vaatii toimintatapojen ja – mallien uudelleen arviointia ja muutosta. Opinnäytetyön tuotos geneerinen hankintamalli on koonnut malliksi asiakkaan asemaa huomioivia hyviä käytäntöjä.