"Onnimanni" - Toimintatuokioita luovilla menetelmillä 5-6-vuotiaille lapsille
Saikkonen, Petra; Tuovinen, Maria (2011)
Saikkonen, Petra
Tuovinen, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814809
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli ohjata 5-6–vuotiaille lapsille toimintatuokioita lapsilähtöisesti luovia menetelmiä käyttäen. Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä erään vantaalaisen päiväkodin kanssa.
Käytimme opinnäytetyössämme teoriatietoa liittyen muun muassa erilaisiin luoviin toimintoihin, lapsilähtöisyyteen, lasten osallisuuteen, lapsiryhmän ohjaamiseen sekä arviointiin. Käytimme opinnäytetyössämme lähteinä esimerkiksi erilaista kirjallisuutta, erilaisia hankeraportteja, Pro Graduja, tutkimuksia ja Internet-lähteitä. Näistä olemme nostaneet esiin opinnäytetyömme tavoitteiden kannalta keskeisimpiä asioita.
Aloitimme opinnäytetyöprosessin alkuvuodesta 2011 ja toteutimme toimintatuokiot syksyllä 2011. Päiväkodin työntekijä, joka seurasi toimintatuokioita, valitsi meille toimintatuokioihin osallistuvan lapsiryhmän.
Ryhmäkoko toimintatuokioissamme oli korkeintaan seitsemän lasta. Toimintatuokioissamme oli yksi sama pienryhmä, tosin siitä vaihtui yksi lapsi. Pysyvä pienryhmä oli meidän ohjaamisemme ja oppimisemme kannalta käytännöllisin vaihtoehto sekä myös päiväkodin toive. Ryhmän ollessa koko ajan sama meidän oli helpompi huomioida lapset yksilöllisesti.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus koostui kahdeksasta toimintatuokiokerrasta. Toimintatuokiot kuvattiin videokameralla ja kuvatusta videomateriaalista tehtiin dvd-tuotos, joka jaettiin toimintatuokioihin osallistuneiden lasten koteihin.
Toimintatuokioissa aiheina olivat tutustuminen ja kerttujen askartelu, sadutus, saduista draamaksi näytelmän tekeminen, luontoaiheinen valokuvasuunnistus, levyraati, satumetsän piirtäminen kuunnellen musiikkia, musiikkiliikunta sekä dvd:n ensi-ilta ja kerttujen muutto satumetsään.
Tavoitteinamme oli tarjota lapsille ohjattua toimintaa lapsilähtöisesti, ohjata lapsille toimintatuokioita erilaisilla luovilla menetelmillä sekä kerätä palautetta erilaisilla menetelmillä. Halusimme saada palautetta toimintatuokioihin osallistuneilta lapsilta, toimintatuokioita seuranneilta työntekijöiltä ja lasten huoltajilta. Keräsimme palautetta muun muassa videokuvaamalla, kerttukorteilla, keskustelemalla, kirjallisella väli- ja loppuarvioinnilla sekä huoltajien palautelomakkeella.
Lapsiryhmän tavoitteina olivat, että lapset oppivat toimimaan uudessa, ohjaamassamme ryhmässä. Tavoitteena oli myös, että lapset osallistuvat toimintatuokioihin ja innostuvat luovista toiminnoista sekä se, että lapset saavat kokemuksia erilaisista luovista toiminnoista. Lisäksi pyrimme, että päiväkoti saisi hyödynnettävää opinnäytetyöstämme.
Käytimme opinnäytetyössämme teoriatietoa liittyen muun muassa erilaisiin luoviin toimintoihin, lapsilähtöisyyteen, lasten osallisuuteen, lapsiryhmän ohjaamiseen sekä arviointiin. Käytimme opinnäytetyössämme lähteinä esimerkiksi erilaista kirjallisuutta, erilaisia hankeraportteja, Pro Graduja, tutkimuksia ja Internet-lähteitä. Näistä olemme nostaneet esiin opinnäytetyömme tavoitteiden kannalta keskeisimpiä asioita.
Aloitimme opinnäytetyöprosessin alkuvuodesta 2011 ja toteutimme toimintatuokiot syksyllä 2011. Päiväkodin työntekijä, joka seurasi toimintatuokioita, valitsi meille toimintatuokioihin osallistuvan lapsiryhmän.
Ryhmäkoko toimintatuokioissamme oli korkeintaan seitsemän lasta. Toimintatuokioissamme oli yksi sama pienryhmä, tosin siitä vaihtui yksi lapsi. Pysyvä pienryhmä oli meidän ohjaamisemme ja oppimisemme kannalta käytännöllisin vaihtoehto sekä myös päiväkodin toive. Ryhmän ollessa koko ajan sama meidän oli helpompi huomioida lapset yksilöllisesti.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus koostui kahdeksasta toimintatuokiokerrasta. Toimintatuokiot kuvattiin videokameralla ja kuvatusta videomateriaalista tehtiin dvd-tuotos, joka jaettiin toimintatuokioihin osallistuneiden lasten koteihin.
Toimintatuokioissa aiheina olivat tutustuminen ja kerttujen askartelu, sadutus, saduista draamaksi näytelmän tekeminen, luontoaiheinen valokuvasuunnistus, levyraati, satumetsän piirtäminen kuunnellen musiikkia, musiikkiliikunta sekä dvd:n ensi-ilta ja kerttujen muutto satumetsään.
Tavoitteinamme oli tarjota lapsille ohjattua toimintaa lapsilähtöisesti, ohjata lapsille toimintatuokioita erilaisilla luovilla menetelmillä sekä kerätä palautetta erilaisilla menetelmillä. Halusimme saada palautetta toimintatuokioihin osallistuneilta lapsilta, toimintatuokioita seuranneilta työntekijöiltä ja lasten huoltajilta. Keräsimme palautetta muun muassa videokuvaamalla, kerttukorteilla, keskustelemalla, kirjallisella väli- ja loppuarvioinnilla sekä huoltajien palautelomakkeella.
Lapsiryhmän tavoitteina olivat, että lapset oppivat toimimaan uudessa, ohjaamassamme ryhmässä. Tavoitteena oli myös, että lapset osallistuvat toimintatuokioihin ja innostuvat luovista toiminnoista sekä se, että lapset saavat kokemuksia erilaisista luovista toiminnoista. Lisäksi pyrimme, että päiväkoti saisi hyödynnettävää opinnäytetyöstämme.