Laatutonni-konseptin toimivuus käytännössä : Laatutonni työvälineenä Pirkanmaan ohjelmapalveluyrityksissä
Unkuri, Kristiina (2011)
Unkuri, Kristiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517244
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Matkailun edistämiskeskuksen laatimaa Laatutonni-konseptia. Työssä keskitytään siihen, millaisena Laatutonni-ohjelma koetaan yrityksissä käytännön tasolla. Teoriaosuus sisältää määritelmän laadusta, laatukriteereistä sekä Matkailun edistämiskeskuksen ja Laatutonnin esittelyn. Tutkimustuloksissa on yhteenveto haastatteluun osallistuneiden yritysten vastauksista. Johtopäätöksissä pohditaan kehittämismahdollisuuksia ja yrityksiltä tulleita parannusehdotuksia Laatutonniin liittyen.
Tuotteen ja palvelun laatu on lähtökohta hyvälle liiketoiminnalle. Korkeatasoisella laadulla voidaan taata asiakastyytyväisyys ja sitä kautta liiketoiminnan jatkuvuus. Kansainväliset laatukriteerit, kuten ISO9000, tekevät laadun seuraamisen yksinkertaiseksi ja niiden noudattaminen tuo yritykselle uskottavuutta.
Työ tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan alueella toimivien ohjelmapalveluyritysten kanssa, joista kaikki olivat käyneet Laatutonnivalmennuksen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja haastattelun tarkoituksena oli kerätä yritysten mielipiteitä Laatutonni-konseptin toimivuudesta ja sen tarjoamista hyödyistä.
Johtopäätöksissä ilmenee, että Laatutonni on hyvä väline laadun takaamiselle. Yrityksiltä tuli myös kehittämisehdotuksia erityisesti konseptin toteutukseen ja seurantaan liittyen. Laatutonnivalmennus antaa hyvän pohjan laatutyökalujen käyttöön, mutta joissain tapauksissa sertifikaatti on liian helppo saada. Yritysten edustajat olivat hyvin yksimielisiä Laatutonnin hyödyllisyydestä ja asioista, joilla sen saisi toimivammaksi.
Tuotteen ja palvelun laatu on lähtökohta hyvälle liiketoiminnalle. Korkeatasoisella laadulla voidaan taata asiakastyytyväisyys ja sitä kautta liiketoiminnan jatkuvuus. Kansainväliset laatukriteerit, kuten ISO9000, tekevät laadun seuraamisen yksinkertaiseksi ja niiden noudattaminen tuo yritykselle uskottavuutta.
Työ tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan alueella toimivien ohjelmapalveluyritysten kanssa, joista kaikki olivat käyneet Laatutonnivalmennuksen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja haastattelun tarkoituksena oli kerätä yritysten mielipiteitä Laatutonni-konseptin toimivuudesta ja sen tarjoamista hyödyistä.
Johtopäätöksissä ilmenee, että Laatutonni on hyvä väline laadun takaamiselle. Yrityksiltä tuli myös kehittämisehdotuksia erityisesti konseptin toteutukseen ja seurantaan liittyen. Laatutonnivalmennus antaa hyvän pohjan laatutyökalujen käyttöön, mutta joissain tapauksissa sertifikaatti on liian helppo saada. Yritysten edustajat olivat hyvin yksimielisiä Laatutonnin hyödyllisyydestä ja asioista, joilla sen saisi toimivammaksi.