Asiakassegmenttinä lapsiperheet : Case Sokos Hotel Tahkovuori
Savolainen, Sisko (2011)
Savolainen, Sisko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617374
Tiivistelmä
Lapsiperheet ovat Sokos Hotel Tahkovuoren tärkeä, mutta monipuolisuutensa vuoksi haasteellinen asiakassegmentti. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka lapsiperheet viihtyvät Sokos Hotel Tahkovuorella, mitä tuotteita ja palveluita hotellin lapsiperhe – asiakkaat toivovat lisää, ja kuinka heitä voidaan jatkossa palvella entistä paremmin.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvalitatiivisella menetelmällä haastattelemalla kesän 2011 aikana viittä lapsiperhettä. Haastatteluissa käytettiin apuna haastattelulomaketta, jossa oli kolmetoista kysymystä. Haastateltavien perheiden lapset olivat iältään yhden ja kuudentoista vuoden välillä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin apuna keväällä 2011 Qualitems Oy:n Sokos Hotel Tahkovuoressa toteuttaman Assi – asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista niitä (32), jotka liittyivät lapsiperheisiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsiperheet toivoisivat Sokos Hotel Tahkovuoren kiinnittävän huomiota etenkin nuorten aktiviteettien lisäämiseksi ja ravintolatarjonnassa lasten annoksiin terveellisyyden sekä monipuolisuuden suhteen. Lisäksi perheet toivoivat muun muassa lasten tv-kanavaa, lapsiparkkia, lisää tapahtumia ja tekemistä sekä myös hotellihuoneiden varustelutason parantamista. Tutkimuksen perusteella perheet olivat tyytyväisiä muun muassa hotellin aamupalatarjontaan, hotellihuoneiden tilavuuteen, Sale – kaupan läheisyyteen ja koko Sokos Hotel Tahkovuoren sijaintiin.
Tulosten perusteella sekä Sokos Hotel Tahkovuoren että koko Tahkon alueen tulisi panostaa lasten ja nuorten viihtyvyyteen yhä enemmän, jotta matkailijoita saataisiin houkuteltua alueelle ympäri vuoden. Jopa melko pienillä asioilla voisi saada huomattavia parannuksia aikaan, ja yhteistyö eri yritysten välillä olisi asiakkaiden kannalta suotuisaa. Mahdollisina jatkotutkimusaiheina opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi muiden asiakassegmenttien tarpeiden ja toiveiden kartoitus, tai tutkia henkilökunnan jaksamista sesonkipainotteisessa työssä.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvalitatiivisella menetelmällä haastattelemalla kesän 2011 aikana viittä lapsiperhettä. Haastatteluissa käytettiin apuna haastattelulomaketta, jossa oli kolmetoista kysymystä. Haastateltavien perheiden lapset olivat iältään yhden ja kuudentoista vuoden välillä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin apuna keväällä 2011 Qualitems Oy:n Sokos Hotel Tahkovuoressa toteuttaman Assi – asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista niitä (32), jotka liittyivät lapsiperheisiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsiperheet toivoisivat Sokos Hotel Tahkovuoren kiinnittävän huomiota etenkin nuorten aktiviteettien lisäämiseksi ja ravintolatarjonnassa lasten annoksiin terveellisyyden sekä monipuolisuuden suhteen. Lisäksi perheet toivoivat muun muassa lasten tv-kanavaa, lapsiparkkia, lisää tapahtumia ja tekemistä sekä myös hotellihuoneiden varustelutason parantamista. Tutkimuksen perusteella perheet olivat tyytyväisiä muun muassa hotellin aamupalatarjontaan, hotellihuoneiden tilavuuteen, Sale – kaupan läheisyyteen ja koko Sokos Hotel Tahkovuoren sijaintiin.
Tulosten perusteella sekä Sokos Hotel Tahkovuoren että koko Tahkon alueen tulisi panostaa lasten ja nuorten viihtyvyyteen yhä enemmän, jotta matkailijoita saataisiin houkuteltua alueelle ympäri vuoden. Jopa melko pienillä asioilla voisi saada huomattavia parannuksia aikaan, ja yhteistyö eri yritysten välillä olisi asiakkaiden kannalta suotuisaa. Mahdollisina jatkotutkimusaiheina opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi muiden asiakassegmenttien tarpeiden ja toiveiden kartoitus, tai tutkia henkilökunnan jaksamista sesonkipainotteisessa työssä.