Tekijänoikeuden näkökulmia 3d-mallinnuksessa : Case Astuvansalmen kallio ja alue
Eskelinen-Kangas, Meija (2011)
Eskelinen-Kangas, Meija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 3D-mallinnukseen liittyviä tekijänoikeuskysymyksiä. Tarkemmin sanottuna kehittämistyö keskittyy 3D-mallinnukseen, jossa mallinnuksen kohteeseen sekä mallin tekemi-seen ja vielä lopputuotteeseen liittyy erilaisia tekijänoikeuden alaisia lähtöaineistoja sekä -materiaaleja. Työtä lähestytään case -tutkimuksen keinoin: tapaukseksi valittiin Astuvansalmen kallion ja alueen 3D-mallinnus ja tähän mallinnukseen liittyvät aineistot ja materiaalit. Aiheen toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun hallinnoima Viva3-hanke.
Työssä käydään läpi tekijänoikeuden perusteet mahdollisimman ymmärrettävästi. Erityisesti ne osat tekijänoikeudesta, jotka liittyvät Astuvansalmen mallinnukseen. Astuvansalmen kohteen erityyppiset materiaalit valokuvista pistepilviaineistoon käydään läpi tekijänoikeuden näkökulmasta aineistoittain.
Opinnäytteessä tuodaan myös esille erilaisia tekijänoikeudellisia näkökulmia, jotka liittyvät tapauskoh-teeseen ja ovat yleistettävissä. Lisäksi työssä avataan projektityöskentelyssä huomioon otettavia tekijän-oikeudellisia seikkoja. Tarkoitus on myös herättää ajattelemaan tekijänoikeuden nykyhetkeä ja tulevai-suutta. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksessa.
Työssä käydään läpi tekijänoikeuden perusteet mahdollisimman ymmärrettävästi. Erityisesti ne osat tekijänoikeudesta, jotka liittyvät Astuvansalmen mallinnukseen. Astuvansalmen kohteen erityyppiset materiaalit valokuvista pistepilviaineistoon käydään läpi tekijänoikeuden näkökulmasta aineistoittain.
Opinnäytteessä tuodaan myös esille erilaisia tekijänoikeudellisia näkökulmia, jotka liittyvät tapauskoh-teeseen ja ovat yleistettävissä. Lisäksi työssä avataan projektityöskentelyssä huomioon otettavia tekijän-oikeudellisia seikkoja. Tarkoitus on myös herättää ajattelemaan tekijänoikeuden nykyhetkeä ja tulevai-suutta. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksessa.