Haastavat asiakassuhteet : Graafikon näkökulma
Laurila, Marjukka (2011)
Laurila, Marjukka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617358
Tiivistelmä
Tarkoitukseni tässä tutkielmassa oli selvittää, millaisten haastavien tilanteiden ja asiakkaiden kanssa graafikko joutuu tekemisiin työssään. Lisäksi tutkin, mitä keinoja suunnittelijalla on selvittää mahdolliset ristiriitatilanteet asiakkaiden parissa ja luoda pysyvä asiakassuhde. Kerron myös, ketä ovat hankalat asiakkaat ja miten heidän kanssaan tulisi toimia.
Näiden asioiden avaamiseksi perehdyin neuvottelu- ja keskustelutaitoa, tiimityöskentelyä ja asiakaspalvelua koskevaan kirjallisuuteen sekä toteutin kyselyn kolmelle mainosalan ammattilaiselle. Vastauksista kävi ilmi, että haastavien asiakkaiden kanssa työskentely on suunnittelijalle arkipäivää ja ongelmallisilta tilanteilta ei aina voi välttyä.
Usein ratkaisuksi riittää, että suunnittelija keskittää kaiken huomionsa asiakkaaseen ja kuuntelee häntä. Kun asiakas kokee suunnittelijan ajavan hänen etuaan, on graafisen suunnittelijan vaivattomampi saada ideansa myytyä. Joissain tapauksissa voivat ristiriidat olla liian haastavia selvittää ja asiakassuhde päättyy.
Ristiriidat aiheuttavat stressiä, mutta oikein asennoitumalla ne voivat olla myös mahdollisuus kehittyä. Tällöin käteen jää muutakin kuin stressiä ja mielipahaa puolin ja toisin.
Näiden asioiden avaamiseksi perehdyin neuvottelu- ja keskustelutaitoa, tiimityöskentelyä ja asiakaspalvelua koskevaan kirjallisuuteen sekä toteutin kyselyn kolmelle mainosalan ammattilaiselle. Vastauksista kävi ilmi, että haastavien asiakkaiden kanssa työskentely on suunnittelijalle arkipäivää ja ongelmallisilta tilanteilta ei aina voi välttyä.
Usein ratkaisuksi riittää, että suunnittelija keskittää kaiken huomionsa asiakkaaseen ja kuuntelee häntä. Kun asiakas kokee suunnittelijan ajavan hänen etuaan, on graafisen suunnittelijan vaivattomampi saada ideansa myytyä. Joissain tapauksissa voivat ristiriidat olla liian haastavia selvittää ja asiakassuhde päättyy.
Ristiriidat aiheuttavat stressiä, mutta oikein asennoitumalla ne voivat olla myös mahdollisuus kehittyä. Tällöin käteen jää muutakin kuin stressiä ja mielipahaa puolin ja toisin.