Kehystämön lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma
Urrila-Virtanen, Katja; Lähteenmaa, Minna (2011)
Urrila-Virtanen, Katja
Lähteenmaa, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617347
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma valokuvausalalla toimivalle Kuvaamo Into Oy:lle. Työ rajattiin koskemaan vain Kuvaamo Into Oy:n kehystämöpalveluita. Tavoitteena oli laatia suunnitelma, jonka avulla lanseerataan markkinoille uusi liiketoimintamuoto ja perehdytään kehystämöpalveluiden hinnoitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa uuden palvelun myötä. Työ toteutettiin niin sanottuna kirjoituspöytätutkimuksena. Valmiina olevista lähteistä koottiin viitekehys, jota käytettiin työn empiirisen osan tukena.
Erillisenä toteutettu lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma, joka on opinnäytetyön liitteenä, sisältää erilaisia keinoja ja niiden analysointia tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma sisältää lanseerauksen aikataulun ja markkinointibudjetin. Kehystämölle laadittiin myös oma tulosbudjetti. Työn menetelminä käytettiin erilaisia analyysejä. Suunnitelmassa pohditaan markkinoinnillisia perusratkaisuja ja lanseerauksen riskejä. Lanseeraus- ja kehittämissuunnitelmassa arvioitiin myös kehystämön toimintaan ja toimintaympäristöön liittyviä epävarmuustekijöitä eli liiketoimintariskejä. Suunnitelma sisältää yrityksen hinnoittelupäätökset ja hinnoitteluprosessin ja selvityksen hinnan muodostumisesta. Hinnoittelun avuksi laadittiin kehystämöpalveluiden hinnoittelulaskuri.
Opinnäytetyöllä onnistuttiin pääsemään asetettuihin tavoitteisiin ja työ vastaa sen tarkoitusta. Lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma onnistuttiin laatimaan realistisesti, yrityksen käytettävissä olevat resurssit huomioon ottaen. Kehystämöpalveluiden hinnoittelu ja katetuoton seuranta on jatkossa helpompaa hinnoittelulaskurin avulla. Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että yrityksen tulisi solmia kannattavia sopimuksia tukkuliikkeiden kanssa, tarkistaa tuotteiden katteet, lisätä markkinointia ja mainontaa, parantaa asiakaskantaa segmentoimalla ja panostamalla avainasiakkaisiin sekä seurata kilpailijoita. Lisäksi ehdotetaan, että Kuvaamo Into Oy tekee liikkeen siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyviä toimenpiteitä.
Erillisenä toteutettu lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma, joka on opinnäytetyön liitteenä, sisältää erilaisia keinoja ja niiden analysointia tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma sisältää lanseerauksen aikataulun ja markkinointibudjetin. Kehystämölle laadittiin myös oma tulosbudjetti. Työn menetelminä käytettiin erilaisia analyysejä. Suunnitelmassa pohditaan markkinoinnillisia perusratkaisuja ja lanseerauksen riskejä. Lanseeraus- ja kehittämissuunnitelmassa arvioitiin myös kehystämön toimintaan ja toimintaympäristöön liittyviä epävarmuustekijöitä eli liiketoimintariskejä. Suunnitelma sisältää yrityksen hinnoittelupäätökset ja hinnoitteluprosessin ja selvityksen hinnan muodostumisesta. Hinnoittelun avuksi laadittiin kehystämöpalveluiden hinnoittelulaskuri.
Opinnäytetyöllä onnistuttiin pääsemään asetettuihin tavoitteisiin ja työ vastaa sen tarkoitusta. Lanseeraus- ja kehittämissuunnitelma onnistuttiin laatimaan realistisesti, yrityksen käytettävissä olevat resurssit huomioon ottaen. Kehystämöpalveluiden hinnoittelu ja katetuoton seuranta on jatkossa helpompaa hinnoittelulaskurin avulla. Jatkokehittämisehdotuksena esitetään, että yrityksen tulisi solmia kannattavia sopimuksia tukkuliikkeiden kanssa, tarkistaa tuotteiden katteet, lisätä markkinointia ja mainontaa, parantaa asiakaskantaa segmentoimalla ja panostamalla avainasiakkaisiin sekä seurata kilpailijoita. Lisäksi ehdotetaan, että Kuvaamo Into Oy tekee liikkeen siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyviä toimenpiteitä.