Nuoteista musiikiksi : Musiikin tulkinta osana viulunsoiton opetusta
Pohjanen, Aino (2011)
Pohjanen, Aino
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417094
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni musiikin tulkinnan opettamista viulunsoitossa. Ajatus tähän työhön lähti omaan opinnäytekonserttiini valmistautuessa. Halusin perehtyä siihen, miten voisin opettaa tuleville oppilailleni tulkintaa ja kuinka osaisin itse ilman opettajan apua muodostaa erilaisista teoksista kypsiä musiikillisia tulkintoja.
Olen tutustunut opinnäytetyössäni viulunsoittoa ja muuta instrumenttipedagogiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuuden avulla olen eritellyt musiikin osa-alueita, jotka muodostavat musiikillisen tulkinnan sekä etsinyt keinoja, joilla näitä asioita voitaisiin opettaa.
Toivoin työtä aloittaessani löytäväni erityisesti keinoja alkeisopetukseen, mutta kirjallisuuden pohjalta löytämäni keinot ovat lähinnä sovellettavissa pidemmälle ehtineitä oppilaita opetettaessa sekä luonnollisesti oman musiikillisen kasvuni tukemiseen.
Aiheen jatkokäsittely olisi erittäin mielenkiintoista esimerkiksi uusien harjoitusten ja tulkintaa painottavan opetusmateriaalien kehittämisen merkeissä tai analysoimalla käytössä olevien viulukoulujen sisältöä tulkinnan näkökulmasta ja vertailemalla sitä muiden instrumenttien pedagogiseen materiaaliin.
Olen tutustunut opinnäytetyössäni viulunsoittoa ja muuta instrumenttipedagogiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuuden avulla olen eritellyt musiikin osa-alueita, jotka muodostavat musiikillisen tulkinnan sekä etsinyt keinoja, joilla näitä asioita voitaisiin opettaa.
Toivoin työtä aloittaessani löytäväni erityisesti keinoja alkeisopetukseen, mutta kirjallisuuden pohjalta löytämäni keinot ovat lähinnä sovellettavissa pidemmälle ehtineitä oppilaita opetettaessa sekä luonnollisesti oman musiikillisen kasvuni tukemiseen.
Aiheen jatkokäsittely olisi erittäin mielenkiintoista esimerkiksi uusien harjoitusten ja tulkintaa painottavan opetusmateriaalien kehittämisen merkeissä tai analysoimalla käytössä olevien viulukoulujen sisältöä tulkinnan näkökulmasta ja vertailemalla sitä muiden instrumenttien pedagogiseen materiaaliin.