Pääkaupunkiseudulla toimivien mikroyritysten Google-hakusanamainonta
Kuusisto, Petri (2011)
Kuusisto, Petri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515644
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten pääkaupunkiseudulla toimivat mikroyrittäjät hyödyntävät Google-hakusanamainontaa markkinointimuotona. Keskeisinä kiinnostuk-sen kohteina oli se, miten ja miksi mikroyrittäjät tekevät hakusanamainontaa.
Tutkittavan aiheen valinta lähtee opinnäytetyön tekijän pitkäaikaisesta urasta mikroyrit-täjänä ja hänen kiinnostuksestaan tutkia markkinointimuodon soveltuvuutta mikroyrit-täjän tarpeisiin. Erityisesti pienet yritykset jättävät panostamatta markkinointiin, joko rajallisten resurssien takia, tai osaamisen puutteen takia. Hakukonemarkkinointi eroaa monesta muusta markkinointimuodosta sen takia, että sen voi aloittaa kuka tahansa luottokortin omaava henkilö ja siinä maksetaan vain toteutuneista kontakteista.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta mik-royrittäjää. Näistä haastatteluista saatuja tuloksia on verrattu lähdekirjallisuuteen ja asi-antuntijalta saatuihin asiantuntija-arvioihin. Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2011 ja valmistui tavoitteiden mukaisesti syksyllä 2011.
Keskeisiä tuloksia opinnäytetyössä on, että mikroyrittäjät kokevat hakusanamainonnan tehokkaaksi ja edulliseksi markkinointimuodoksi. Tavoitteena mikroyrittäjillä haku-konemainonnan tekemiselle on näkyminen internetissä halutussa asiayhteydessä.
Tutkittavan aiheen valinta lähtee opinnäytetyön tekijän pitkäaikaisesta urasta mikroyrit-täjänä ja hänen kiinnostuksestaan tutkia markkinointimuodon soveltuvuutta mikroyrit-täjän tarpeisiin. Erityisesti pienet yritykset jättävät panostamatta markkinointiin, joko rajallisten resurssien takia, tai osaamisen puutteen takia. Hakukonemarkkinointi eroaa monesta muusta markkinointimuodosta sen takia, että sen voi aloittaa kuka tahansa luottokortin omaava henkilö ja siinä maksetaan vain toteutuneista kontakteista.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta mik-royrittäjää. Näistä haastatteluista saatuja tuloksia on verrattu lähdekirjallisuuteen ja asi-antuntijalta saatuihin asiantuntija-arvioihin. Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2011 ja valmistui tavoitteiden mukaisesti syksyllä 2011.
Keskeisiä tuloksia opinnäytetyössä on, että mikroyrittäjät kokevat hakusanamainonnan tehokkaaksi ja edulliseksi markkinointimuodoksi. Tavoitteena mikroyrittäjillä haku-konemainonnan tekemiselle on näkyminen internetissä halutussa asiayhteydessä.