Palveluiden kehittäminen hyvinvointiyrityksessä : Case Puijon Lääkintävoimistelu Oy
Turunen, Niina; Vessonen, Satu (2011)
Turunen, Niina
Vessonen, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palvelun laadun kehittäminen Puijon Lääkintävoimistelu Oy:ssä. Työssä käsiteltiin sitä, kuinka palvelun laadun kehittäminen auttaisi yritystä saamaan mahdollisia uusia asiakkaita sekä saamaan yrityksen nykyiset asiakkaat käyttämään jatkossakin Puijon Lääkintävoimistelun palveluita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimusaineiston keräsimme kyselylomakkeilla. Tutkimuksessamme teimme kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely tehtiin Puijon Lääkintävoimistelun potentiaalisille asiakkaille ja toinen kysely Puijon Lääkintävoimistelun nykyisille asiakkaille. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää mitä kuluttajat arvostavat fysioterapiapalveluissa yleisesti ja toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää mitä Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat ovat mieltä tämän hetkisestä palvelun laadusta. Selvitimme myös mitä tiedonhakukanavia kuluttajat käyttävät mieluiten, erityisesti tutkimme Internetin ja yrityksen kotisivujen merkitystä tiedonhakukanavana.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Puijon Lääkintävoimistelun potentiaaliset asiakkaat arvostavat fysioterapiapalveluissa hoitajan ammattitaitoa, ystävällistä palvelua ja hyvää hinta-laatu suhdetta. Suurin osa potentiaalisista asiakkaista hankkii tietoa fysioterapiapalveluista mieluiten lääkäriltä tai tuttavilta. Internet koetaan tärkeäksi tiedonhakukanavaksi erityisesti nuorten ja työikäisten keskuudessa.
Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat ovat pääasiassa hyvin tyytyväisiä palvelun laatuun. Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat hakevat tietoa fysioterapiapalveluista mieluiten Internetistä ja lääkäriltä sekä kokevat yrityksen kotisivut melko tärkeäksi tiedonhakukanavaksi.
Kyselyiden tulosten perusteella Puijon Lääkintävoimistelun tulisi jatkossa kehittää markkinointiviestintäänsä, jotta se tavoittaisi halutun kohderyhmän. Yrityksen tulisi erityisesti panostaa Internet-sivujen kehittämiseen ja palveluympäristön selkeyttämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimusaineiston keräsimme kyselylomakkeilla. Tutkimuksessamme teimme kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely tehtiin Puijon Lääkintävoimistelun potentiaalisille asiakkaille ja toinen kysely Puijon Lääkintävoimistelun nykyisille asiakkaille. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää mitä kuluttajat arvostavat fysioterapiapalveluissa yleisesti ja toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää mitä Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat ovat mieltä tämän hetkisestä palvelun laadusta. Selvitimme myös mitä tiedonhakukanavia kuluttajat käyttävät mieluiten, erityisesti tutkimme Internetin ja yrityksen kotisivujen merkitystä tiedonhakukanavana.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Puijon Lääkintävoimistelun potentiaaliset asiakkaat arvostavat fysioterapiapalveluissa hoitajan ammattitaitoa, ystävällistä palvelua ja hyvää hinta-laatu suhdetta. Suurin osa potentiaalisista asiakkaista hankkii tietoa fysioterapiapalveluista mieluiten lääkäriltä tai tuttavilta. Internet koetaan tärkeäksi tiedonhakukanavaksi erityisesti nuorten ja työikäisten keskuudessa.
Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat ovat pääasiassa hyvin tyytyväisiä palvelun laatuun. Puijon Lääkintävoimistelun nykyiset asiakkaat hakevat tietoa fysioterapiapalveluista mieluiten Internetistä ja lääkäriltä sekä kokevat yrityksen kotisivut melko tärkeäksi tiedonhakukanavaksi.
Kyselyiden tulosten perusteella Puijon Lääkintävoimistelun tulisi jatkossa kehittää markkinointiviestintäänsä, jotta se tavoittaisi halutun kohderyhmän. Yrityksen tulisi erityisesti panostaa Internet-sivujen kehittämiseen ja palveluympäristön selkeyttämiseen.